IronSky

wtorek, 14 kwietnia 2015

Misja: PZZ Kozłów - z pokładu drona [12.04.2015]

Dziś bez zbędnego owijania w bawełnę - w minioną niedzielę [12.04.2015] udaliśmy się do Kozłowa - małej wsi, która leży ok. 65km na północ od Krakowa. Sama wieś zbyt ciekawa nie jest, ale na jej obrzeżach znajduje się duży kompleks opuszczonych budynków po byłym zakładzie zbożowym PZZ Kozłów. Z daleka największe wrażenie robią 40-metrowej wysokości silosy na zboże. Z bliska cały kompleks wydaje się jednak dużo bardziej tajemniczy, niepokojący, pociągający... Na jego zwiedzenie potrzeba by całego dnia. My mieliśmy zaledwie 1,5h więc wykorzystaliśmy nasz kopter do nagrania (chyba pierwszego i jedynego w sieci) filmu przedstawiającego byłe zakłady PZZ Kozłów z pokładu drona - lub "z lotu ptaka" jak kto woli ;). Zapraszamy na krótki 4,5-minutowy film-relację z tego miejsca. Pozdrawiamy!

piątek, 3 kwietnia 2015

Jak zdobyć świadectwo kwalifikacji UAVO?


Ponieważ poprzedni wpis - relacja ze zdawania egzaminu na świadectwo kwalifikacji UAVO pokazał, że jest spore zainteresowanie tym tematem postanowiłem w skrócie (ale konkretnie, wszystko co potrzebne) opisać, jak się do tego zabrać, co trzeba zrobić, opłacić i wysłać, by zdobyć certyfikat UAVO. Zatem zapraszam szczególnie osoby, które chcą jeszcze zdążyć przed wejściem w życie nowej ustawy o obowiązkowych szkoleniach.

niedziela, 29 marca 2015

Relacja z egzaminu na świadectwo kwalifikacji UAVO - Aeroklub Gliwice, 27.03.2015r.


Budowanie dronów to duża przyjemność, jeszcze większa - latanie nimi i świadomość, że zbudowało się coś, co odrywa się od ziemi, reaguje prawidłowo na stery i w dodatku może robić fajne foty z powietrza. Ale trzeba sobie stawiać kolejne cele i je realizować. W ten dość naturalny sposób postanowiłem podejść do egzaminu do uzyskania świadectwa kwalifikacji operatora drona - UAVO. Jak niektórzy zapewne wiedzą, UAVO upoważnia do komercyjnego wykorzystania dronów. A ponieważ co raz więcej osób pyta o możliwość zrobienia zdjęć i filmów z powietrza i chce za to godnie zapłacić to czemu nie ;). Tak więc zapraszam na moją relację z egzaminu na UAVO, który odbył się w Aeroklubie Gliwickim w miniony piątek, czyli 27.03.2015r.

czwartek, 12 marca 2015

[3] Budujemy dron wyścigowy QAV-250 - FPV: potrzebne części, podłączenie, wrażenia z lotów


Ponad miesiąc minął od naszego ostatniego wpisu, ale nie próżnowaliśmy. Do naszej floty przybył nowy piękny elektroszybowiec GAMA 2100, odbyliśmy kilka fajnych wypadów na loty i oblataliśmy nasze koptery duże i małe, z FPV i bez. Zatem przyszedł czas, żeby opisać co i jak z QAV250 w kontekście przysposobienia go do lotów FPV. Zapraszamy.

czwartek, 5 lutego 2015

Gogle FPV NaPolskimNiebie.pl - recenzja


Ponieważ nasz mini-quad QAV 250 jest już gotów do lotów i czeka jedynie na montaż kamery i nadajnika FPV postanowiliśmy się doposażyć w gogle FPV autorstwa Marka Rokowskiego ze sklepu NaPolskimNiebie.pl. Wprawdzie mamy jeszcze jeden monitorek 9" FPV (z allegro, kosztował całe 50zł), który już sprawdził się w boju i działa całkiem nieźle, ale w słoneczne jasne dni niewiele na nim widać, a przy szybkich lotach (domyślnie: wyścigach) musimy mieć dobrej jakości podgląd z kamery. Wybór padł na nasze rodzime rozwiązanie, które nie jest specjalnie drogie, zebrało już trochę pozytywnych recenzji u modelarzy i zachęciło nas do wypróbowania. Wybraliśmy wersję gogli FPV 5", czyli największe z dostępnych + nowy dostępny od 2 tygodni monitor Cyclope Eye 5'' wersja Q z nowym sterownikiem i z tego względu ma mieć lepsze odwzorowanie kolorów (to się okaże;). Zatem zapraszam do krótkiej recenzji tego produktu.

wtorek, 20 stycznia 2015

[2] Budujemy dron wyścigowy QAV-250 - Połączenie elektroniki, konfiguracja i lot


Czas na drugi post z serii "Budujemy dron wyścigowy QAV-250", którego można nabyć w kompletnym zestawie ARTF (Almost Ready To Fly - jedynie bez aparatury i baterii) w ABC-RC.pl. W tym artykule opisujemy jak rozmieścić elektronikę na ramie, jak połączyć regulatory do sterownika i dalej do odbiornika, jak przeprowadzić podstawową konfigurację, no i odbędziemy swój pierwszy lot tym "maleństwem". Zapraszam do poczytania!

środa, 14 stycznia 2015

[1] Budujemy dron wyścigowy QAV-250 - Składanie części z zestawu



Witajcie w nowym roku i od razu z nowym projektem z naszej strony. Tym razem w nasze ręce wpadł mini-quadcopter QAV-250 ze sklepu ABC-RC. Jest to całkiem inna konstrukcja od naszego poprzedniego projektu dużego drona o średnicy 650 mm. Tym razem bierzemy na warsztat naprawdę mały i do tego relatywne tani quadcopter, który:
  1. bardzo dobrze nadaje się do wyścigów dronów w klasie 250 (przekątna drona od przeciwległych silników wynosi jedynie 250mm)
  2. jest stworzony do lotów FPV (w zestawie gotowa wręga na kamerę płytkową)
  3. jest sprzedawany w kompletnym zestawie - do lotu potrzebna jest jedynie bateria i odbiornik+aparatura.
Jak na prawdę sprawuje się w locie, jakie są jego plusy i minusy dowiecie się tego z nami w następnym artykule. A póki co zabraliśmy się z jego budowę, czyli złożenie zestawu części w jedną całość. Zapraszamy do relacji!

środa, 31 grudnia 2014

Podsumowanie 2014 i postanowienia na 2015 rok


Przyszedł czas wielkich podsumowań 2014 roku! Ale spokojnie, będzie bez przesadnej powagi - chcemy jedynie pokazać Wam, jak wyglądał ten rok z naszej perspektywy i podziękować za liczne odwiedziny, komentarze i zaangażowanie w prowadzenie tego bloga. A zatem...


poniedziałek, 29 grudnia 2014

Konfiguracja regulatora EMAX 4in1 SimonK (4x25A)



W komentarzach pod niektórymi postami wciąż dostajemy od Was wiele pytań o konfigurację regulatora ESC EMAX 4in1 SimonK, którego polecaliśmy i użyliśmy we własnym modelu. Konfiguracja regulatora może niestety sprawiać problemy szczególnie tym, którzy wcześniej nie mieli żadnej styczności z modelarstwem RC i regulatorami. Z tego względu stwierdziliśmy, że przydałby się jeden wpis wyjaśniający wszystko od podstaw tak, aby nikt już nie miał potem żadnych wątpliwości związanych z ustawieniami tego regulatora. A zatem zapraszam do przeczytania i obejrzenia szczegółów.

piątek, 7 listopada 2014

Krok 11: Dobór i rozmieszczanie anten FPV i RC - teoria

Ten wpis czekał na swoją publikację ponad rok. Nasze zainteresowanie FPV nie jest specjalnie duże, a fascynacja lotami FPV była dość krótka. Stąd takie opóźnienia w tym wpisie, bo teoria na temat doboru anten i zasady ich działania nie jest taka prosta dla laika. W końcu jednak udało się dokończyć artykuł. "Krok 11" w tytule nawiązuje do naszej serii wpisów na temat konstrukcji modelu pod FPV krok po kroku. Zapraszamy!



Rozmieszczenie anten w samolocie RC jest niezwykle ważne - wpływa na zasięg lotu oraz możliwe zakłócenia sygnału. Szczególnie ma to znaczenie w kontekście RC + FPV, gdy na pokładzie znajduje się zarówno odbiornik RC jak i nadajnik video FPV. Sytuacja szczególnie komplikuje się gdy częstotliwości nadawania i odbierania obydwu urządzeń nakładają się - ma to miejsce nie tylko wtedy, gdy obydwie częstotliwości są takie same; wystarczy, że jedna z nich jest wielokrotnością drugiej - wtedy efekt "nakładanie" również występuje i powoduje znaczne zakłócenia.

Taka sytuacja ma miejsce również u mnie: aparatura działająca na 2,4GHz oraz Fox 800 do odbioru i nadawania obrazu i dźwięku FPV działający na 1,2GHz. Jest to dość częsty przypadek w modelarstwie i najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest... zmiana jednej z częstotliwości nadawania/odbierania. Z tego względu modelarze FPV, którzy zajmują się stricte FPV i planują długie loty wybierają (w Polsce) najczęściej inną częstotliwość RC: 433Mhz. To jednak wymaga zmiany odbiornika i nadajnika RC, a co za tym idzie - generuje koszty. Polecamy taką zmianę, ale jako, że sami latamy na 2,4GHz spróbujemy "sprzedać" jakiś sposób na zminimalizowanie zakłóceń wynikających z tych częstotliwości.

Popularne posty

Nasze zdjęcia dronów:

Created with flickr badge.