IronSky

Drony cywilne a prawo polskie

W celu stanowienia prawa dla lotów statkami powietrznymi klasy UAV (dron, bezzałogowiec, BSP - Bezzałogowy Statek Powietrzny) Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego powołał w marcu 2013 r. Zespół do spraw bezzałogowych statków powietrznych. 


Obowiązujące ustawy i rozporządzenia

  • ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm. ) i  jej nowelizacja z dnia 30 czerwca 2011 r. (weszła w życie 19 września 2011 r.) - dopuszcza loty bezzałogowców pod warunkiem ich odpowiedniego wyposażenia i wykwalifikowanego personelu lotniczego obsługującego lot;
  • Rozporządzene Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. ( Dz. U. z 2013 r. poz. 440) - szczegółowe warunki i zasady wykonywania lotów bezzałogowymi dronami o masie do 25 kg;
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie przepisów technicznych i eksploatacyjnych dotyczących statków powietrznych kategorii specjalnej, nieobjętych nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego ( Dz. U. z 2013 r. Nr 524) - określa warunki i zasady eksploatacji i lotów dronów cięższych niż 25 kg;
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji ( Dz. U. z 2013 r. Nr 664) personelu lotniczego;
  • Loty UAV poza zasięg wzroku, ze względów bezpieczeństwa są możliwe jedynie w wydzielonej specjalnie do tego celu przestrzeni powietrznej co jest zgodne z zapisami art. 126 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze ( Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.)
Źródło: http://www.ulc.gov.pl/_download/publikacje_/UAV_raport_ULC_2013.pdf


W skrócie i konkretnie

  • w Polsce można bez większych obaw wykonywać loty dronami w zasięgu wzroku (VLOS) jedynie poza przestrzenią powietrzną kontrolowaną (klasy C) oraz poza niektórymi strefami np. D (Dangerous Area), P (Prohibited Area) i R (Restricted Area)
  • loty dronami w przestrzeni kontrolowanej (klasy C) są możliwe w ograniczonym zakresie: po uprzednim zgłoszeniu prośby o czasowe wydzielenie określonej przestrzeni powietrznej do PAŻP i pozytywnym rozpatrzeniu takiej prośby. Aby loty bezzałogowców w przestrzeniach kontrolowanych były możliwe bez takich ograniczeń dron musiałby być wyposażony w urządzenia (nawigacyjne, łączności, umożliwiające lot) takie, jak inne statki powietrzne operujące w warunkach IFR lub VFR.
  • dla dronów powyżej 25kg operator musi uzyskać specjalne pozwolenie na wykonanie lotu w kategorii specjalnej (wciąż musi to być lot w zasięgu wzroku) oraz zgodnie z rozporządzeniem UAV musi spełniać przepisy techniczne i eksploatacyjne (w praktyce - musi przejść badania techniczne)
  • loty poza zasięgiem wzroku (najczęściej to loty FPV) możliwe są jedynie w wydzielonych strefach
  • w przypadku lotów innych niż rekreacyjne i sportowe (np. usługowe takie jak odpłatne zdjęcia lotnicze z powietrza) operator musi posiadać odpowiednie świadectwo kwalifikacji, badania lotniczo-lekarskie oraz ubezpieczenie OC.


Warto poczytać:

12 komentarzy:

  1. Witajcie koledzy Droniarze :)
    małe sprostowanie z zaufanego źródła czyli ode mnie :) Loty w CTR są możliwe po uprzednim zgłoszeniu się do PAZP i na warunkach wydanych przez tą instytucje. Podchodzimy bardzo elastycznie do tych którzy latają bezpiecznie. Trzeba tylko wypełnić formularz zgłoszeniowy i już :) Loty w strefach D są możliwe za zgodą zarządzającego daną strefą (poligonem).
    przestrzen_powietrzna@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Moge dronem latać w miescie po rynku ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pytanie: w jakim mieście, po jakim rynku? Jeśli jest to w strefie niekontrolowanej G to jest to zgodne z prawem, ale i tak bardzo nieodpowiedzialne. Latanie gdziekolwiek nad głowami innych przechodniów czy nad drogami, gdzie jeżdżą auta jest obarczone dużym ryzykiem - jeśli model spadnie (a każdy kiedyś spada) i zrobi komuś krzywdę lub spowoduje wypadek to nawet najlepsze ubezpieczenie OC tego nie pokryje. Zatem lepiej się zastanowić czy warto. Najlepiej latać z głową i zawsze zakładać, że kopter może spać bez znanej nam przyczyny.

      Usuń
  3. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem zdania, ze w takich sytuacjach, aby nie mieć żadnych wątpliwości najlepiej jest to skonsultować z prawnikiem. Ja w takich przypadkach za każdym razem udając się do kancelarii adwokackiej https://jakubowskazawada.com/ jestem przekonany, że nie zostanę bez odpowiedzi.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jest wiele niejasności w temacie lotów w mieście. w tym celu można by było pochylić się nad tematem. Zapraszam więc zainteresowanych do kancelarii adwokackiej w Rzeszowie, gdzie możemy rozwiać wszelkie tego typu wątpliwości.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawy temat, fajnie napisany tekst

    OdpowiedzUsuń
  8. Warto wiedzieć coś w poruszonym temacie

    OdpowiedzUsuń
  9. Zdecydowanie z prawem trzeba być na bieżąco, warto zrobić odpowiednie kursy, wtedy mamy większe możliwości

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem bardzo szczęśliwy, że trafiłem na twojego bloga! Podejmujesz tematy niezwykle ważne i ciekawe https://kancelariabudzinski.pl/uslugi/prawo-cywilne/

    OdpowiedzUsuń

Popularne posty

Nasze zdjęcia dronów:

Created with flickr badge.