IronSky

UAVO - informacje praktyczne

UAVO - Unmanned Aerial Vehicle Operator, to nazwa świadectwa kwalifikacji wydawanego operatorom dronów, które to świadectwo uprawnia wykorzystania bezzałogowców w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe.

Obowiązek posiadania świadectwa kwalifikacji UAVO wynika z art. 95 ust. 2 pkt. 5a ustawy z dnia 3 lipca 2002r. - Prawo Lotnicze (Dz. U. z 2013r. poz. 1393). Warto zapoznać się z tym komunikatem prezesa ULC oraz z samą ustawą Prawo Lotnicze z 3 lipca 2002r.

Warto zwrócić uwagę, że ustawa "mówi" o każdym wykorzystaniu bezzałogowców w celu innym niż rekreacyjne lub sportowe (a nie wprost "komercyjne"), co oznacza, że wszelka inna działalność mająca choćby znamiona komercyjne lub zarobkowe łapie się pod tą ustawę. Jedni stwierdzą, że UAVO jest wyciąganiem pieniędzy z kieszeniu hobbystów RC, inni napiszą, że to konieczność, by podnieść bezpieczeństwo - nie nam to oceniach. Osobiście mamy już egzamin za sobą, zatem naszym zwyczajem podzieliliśmy się informacjami praktycznymi z Wami na naszym blogu. Znajdziecie je tutaj:
Więcej informacji ogólnych o samym UAVO można przeczytać na stronie uavo.com.pl.

9 komentarzy:

  1. A latanie po mieście, bardziej miasteczko (stalowa wola) chyba nie ma tam jakich specjalnych stref lotniczych. A jak to jest naprzyklad z filmowaniem imprez ale tylko dla siebie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Specjalnych nie ma ;) jest za to ATZ EPST nad całym miastem i trzeba im zgłaszać każdy lot: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zGnSGT-KJ520.kGyq1NhHwuAw - wyszukaj Stalowa Wola

      Usuń
    2. A jak takie zgłoszenie wygląda i do kogo ? A żeby polatać po mieście to niemtrzeba mieć uprawnień nawet jak lot się zgłosi ?

      Usuń
    3. Uprawnienia UAVO są potrzebne w przypadku lotów innych niż sportowe i rekreacyjne. Co do zgłoszenia ATZ EPST to strefa aeroklubu w Stalowej Woli:
      e-mail: biuro[małpa]aeroklubstalowowolski.pl
      tel. (15) 844 01 18

      Wystarczy zadzwonić, powiedzieć, że planuszej loty dronem, podać dokładny przedział czasowy i dokładną lokalalizację. Jeśli mieli już takie zgłoszenia to przyjmą, przetrawią i powiedzą OK, jeśli nie to się pewnie będą dziwić, ale to norma. Chodzi o kwestie bezpieczeństwa, bo w ATZ'tach operują aerokluby i małe lotniska, w których loty często odbywają się na niskich pułapach i lepiej, żeby dorn się nie spotkał z awionetką, paralotnią czy szybowcem.

      Usuń
    4. Dzięki wielkie za pomoc ;)

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jaki byłby koszt budowania następującego drona:
    1) Duży udźwig, minimum 200 gram, ale lepiej 500 gram.
    2) Zasięg w jednej wersji 150 metrów, w drugiej 600 metrów w otwartej przestrzeni (lot nad wodą).
    3) System zrzutu, dron miałby wywozić przynęty wędkarskie.
    4) Pewny lot w wietrznych warunkach, ponieważ w razie upadku dron wpada bezpowrotnie do wody.
    5) Żadnych bajerów, żadnego ładnego wygląd, żadnych kamer, dron ma tylko polecieć w dane miejsce, upuścić zestaw i pewnie wrócić.
    6) Opcjonalnie możliwość lotów/sterowania w nocy.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiele przydatnych informacji, dzieki

    OdpowiedzUsuń
  5. Najważniejsze info w pigułce

    OdpowiedzUsuń

Popularne posty

Nasze zdjęcia dronów:

Created with flickr badge.