IronSky

wtorek, 5 sierpnia 2014

[5] Budujemy quadcopter - Konfiguracja aparatury, regulatorów i ArduCoptera


Nadszedł czas na post, w którym ostatecznie opiszemy ustawienia całej elektroniki do lotu: od połączenia kabli po konfigurację softu. Post o tyle trudny, że można w zasadzie przepisać cały angielski poradnik ArduCoptera na temat "Initial Setup", ale nie do końca o to chodziło. Skróciliśmy zatem wszystko do koniecznego minimum, jednocześnie jest to minimum wystarczające do zrozumienia "co, gdzie i po co" i do wykonania pierwszych samodzielnych lotów. Na modyfikację trybów lotu i bardziej szczegółowe ustawienia przyjdzie jeszcze czas, je również tu w jakimś stopniu opiszemy, a póki co - finalne ustawienia elektroniki naszego koptera do pierwszych lotów.

1. Podłączanie kabli odbiornika i ArduCoptera

Połączenie poszczególnych komponentów wygląda następująco:



Jeśli wygląda to dla Was skomplikowanie to jedynie kwestia pierwszego wrażenia, po przeanalizowaniu (najlepiej od prawej do lewej) powyższego obrazka na pewno zrozumiecie o co w tym chodzi. W telegraficznym skrócie: sygnał o wychyleniu jakiegokolwiek drążka na aparaturze jest transmitowany przez nadajnik (wpięty do aparatury) do odbiornika (na kopterze, element pierwszy z prawej na rysunku), ten z kolei przepuszcza sygnał przez ArduCopter (poprzez wejścia Inputs), Ardu interpretuje ten sygnał i go przetwarza przekazując następnie (poprzez Outputs) do regulatorów, a te ostatecznie sterują odpowiednio silnikami. Proste? Proste! ;)

Co do samego podłączania - patrząc od prawej strony:
  • mamy odbiornik (u nas Optima 9), który podpinamy do ArduCoptera w gniazda Inputs - do tego celu używamy zawartych w zestawie z APM 2.6 (ArduCopter) kabelków zakończonych z obu stron wtyczkami serw. Kanały podpinamy 1:1 czyli 1-szy kanał na odbiorniku do 1-szego kanału na ArduCopter Inputs.
  • do ArduCopter Outputs z kolei będziemy podpinać kable z regulatorów. Tutaj już nie będzie tak prosto: pod poszczególne kanały Outputs muszą być wpięte konkretne silniki, a na to wpływa orientacja naszego Emax'a 4in1 i to, w które "kanały" regulatorów zostały wpięte poszczególne silniki. Jeśli już Wam dostatecznie zamąciłem w głowie to czas na uproszczenie w postaci obrazka - proszę zwrócić uwagę na orientację regulatora (tam gdzie jest odbiornik i ArduCopter jest przód koptera):

Jakby przenieść tą naszą orientację regulatorów na rysunek schematyczny wyglądałoby to tak:

Na razie "olejmy" napisy czerwoną czcionką i zwróćmy uwagę na M1-M4 oraz układ silników. Numerki na silnikach (niebieskie i zielone) pokazują jednocześnie na jakim kanale ArduCopter Outputs powinien być podpięty każdy z silników np. prawy górny do 1-go kanału, prawy dolny do 4-tego kanały itd. U nas jednak regulator został ułożony w innej orientacji (tak jak na rysunki oznaczenia M1-M4). Zatem silnik prawy górny obsługiwany przez kanał 1-szy jest u nas silnikiem M3 czyli podpinamy w 1-szy kanał ArduCopter Outputs kabelki silnika M3. Kolejne są opisane właśnie czerwoną czcionką na obrazku.

Zerknijmy jeszcze na te kabelki wychodzące z regulatora, które mamy podpiąć pod ArduCopter:


Jeśli rozpłaszczymy sobie ten nasz 6-scio żyłowy kabel to pierwsze 3 białe kable to są silniki kolejno M1, M2, M3 natomiast 3 ostatnie żyły (biała, czerwona i czarna) to silnik M4. Zatem jak widać na powyższym zdjęciu (choć trochę niefortunnie wyszła perspektywa jakby kanały były przesunięte o jeden) pierwsza biała żyła (z lewej) to silnik M1 i jest on wpięty tą jedną żyłą do kanału 2. Teraz spójrzmy na obrazek schematyczny wyżej: M1 <--> silnik niebieski dolny nr. 2 - zgadza się!


2. Ustawienia aparatury

Na potrzeby naszego koptera na aparaturze tworzymy nowy profil z kategorii "Helikopter".


Następnie ustawiamy 4 pierwsze kanały (Ch1 - Ch4) tak jak na zdjęciu niżej:


Na koniec zostały nam "rewersy":


Jak widać rewers (REV - czyli odwrócone działanie urządzenia podpiętego pod ten kanał) dotyczy tylko kanału Ch2 (Elev). Czemu tak ma być? Ciężko to wyjaśnić, ale zalecamy na początku ustawienie mimo wszystko wszystkich kanałów w trybie normalnymi czyli NOR a dopiero podczas testów wyjdzie - czemu należy odwrócić któryś z kanałów.

W oficjalnym poradniku do ArduCoptera, a dokładnie tutaj:http://copter.ardupilot.com/wiki/ac_tipsfornewpilots/ zostało to wyjaśnione w następujący sposób:
If any of the controls are reversed (pitch or roll are backwards, meaning the copter moves in the opposite direction as your stick), you’ll need to reverse the affected channel at your RC transmitter side. Please see your RC transmitter’s manual if you’re not familiar with the process. It’s a good idea to re-do your RC calibration in the Mission Planner after you’ve reversed a channel.
Czyli innymi słowy jeśli podpięliśmy wszystkie silniki  jak należy (ich podpinanie zostało omówione niżej w tym wpisie!) i widzimy mimo wszystko nasz kopter odwrotnie reaguje na stery - trzeba będzie zrobić REVersy na poszczególnych silnikach/kanałach.

3. Konfiguracja ArduCoptera (APM 2.6)

Pierwszym krokiem w konfiguracji ArduCoptera jest ściągnięcie MissionPlanera i ewentualnie zainstalowanie sterowników USB oraz wgranie firmware. Ten proces został już opisany na naszym blogu tutaj - jedyna różnica jest taka, że wgrywamy firmware dla koptera, a nie dla samolotu. Na dole ekranu mamy pasek, który pokazuje stan instalacji oprogramowania:



TERAZ UWAGA: NIE MONTUJEMY JESZCZE ŚMIGIEŁ DO NASZEGO KOPTERA!!!

Przystępujemy do konfiguracji właściwej i możemy to zrobić na dwa sposoby:
  1. poprzez kreatora ustawień krok po kroku, który wyskakuje za pierwszym razem po wgraniu firmware'u;
  2. ręcznie przeklikać po kolei wszystkie pola w Mission Plannerze: InitialSetup --> Mandatory hardware - szczegółowe wyjaśnienie znajdziemy tutaj: http://copter.ardupilot.com/wiki/initial-setup/configuring-hardware/.
Sama konfiguracja nie nastręcza większych problemów - wszystko jest opisane, wystarczy podstawowa znajomość języka angielskiego. Połowę rzeczy w zasadzie się omija, bo nie są nam specjalnie potrzebne do lotu (jeśli będziecie mieli z tym jakieś problemu to opiszemy ten proces na blogu - dajcie znać w komentarzach). Naszym celem jest ustawienie najbardziej standardowego trybu lotu ArduCoptera: lotu stabilizowanego, czyli trybu Stabilize - nie sugerujcie się póki co trybami Simple i Super Simple - jak sugeruje poradnik ArduCoptera:

Warning: it is very important to master flying in stabilize before moving on to other flight modes and it is highly recommended that the pilot is always able to easily and rapidly switch back to stabilize mode from other flight modes in case of unexpected or undesirable flight behavior.

4. Konfiguracja regulatorów

Następnym krokiem po wstępnej konfiguracji ArduCoptera jest konfiguracja naszych regulatorów. Możemy to zrobić w standardowy sposób - tak jak ma to miejsce w samolotach RC, gdy używamy tylko jednego regulatora. My wprawdzie mamy ich 4-ry, ale możemy je przecież konfigurować pojedynczo: każdy osobno po kolei podpinamy pod 3 kanał odbiornika (do konfiguracji podpinamy je do odbiornika, nie do Ardu) i konfigurujemy zgodnie z instrukcją danego regulatora (w zależności od producenta regulatora proces konfiguracji może wyglądać różnie). Jedyny problem jaki możemy napotkać w trakcie takiej kalibracji związany jest z tym, że regulator Emax 4in1 25A ma: 1 kabel trójżyłowy (biały sygnałowy, czarny masa i czerwony +) oraz 3 kable jedynie sygnałowe (białe). Jednak, żeby przeprowadzić kalibrację ręcznie każdego z regulatorów potrzebujemy zasilać każdy kabel sygnałowy (czyli każdy regulator) podpinany aktualnie pod odbiornik. Czyli nie wystarczy wpiąć jedynie białego sygnałowego. To z kolei powoduje, że z tego kabla trójżyłowego zakończonego wtyczką serwa trzeba wyjąć (podważyć plastikowe blokady na wtyczce) dwie żyły: czarną i czerwoną, żeby móc je wpinać potem razem z kolejnymi kablami sygnałowymi idącymi do poszczególnych regulatorów.

Proces ręcznej kalibracji został również opisany tutaj http://copter.ardupilot.com/wiki/initial-setup/esc-motor/  - na oficjalnej stronie wiki do Arducoptera.

Co do samych ustawień regulatora - zalecane ustawienia regulatorów do obsługi ArduCoptera opisane są również w powyższym linku na samym dole, a tutaj przytaczamy ten fragment:

  1. Brake: OFF 
  2. Battery Type: Ni-xx(NiMH or NiCd) (even if you’re using Li-po batteries this setting reduces the likelihood that the ESC’s low voltage detection will turn off the motors) 
  3. CutOff Mode: Soft-Cut (Default) 
  4. CutOff Threshold: Low 
  5. Start Mode: Normal (Default) 
  6. Timing: MEDIUM

Należy zatem sprawdzić jak są nasze regulatory ustawione przez producenta standardowo i ewentualnie zmieniać tylko parametry, które różnią się od powyższych.

Jest jeszcze druga metoda kalibracji regulatorów - poprzez ArduCopter. My za drugim razem (po pierwszej konfiguracji ręcznej) zdecydowaliśmy się przetestować kalibrację poprzez ArduCopter i ta okazała się mimo wszystko prostsza, a wygląda to tak:

(I ZNÓW - KONFIGURUJEMY BEZ ZAŁOŻONYCH ŚMIGIEŁ NA SILNIKI!)

  1. Po włączeniu aparatury ustawiamy drążek gazu w położeniu maksymalnym (zasilanie regulatora i ArduCoptera powinno być ODŁĄCZONE).
  2. Teraz podłączamy zasilanie do regulatora i ArduCoptera.
  3. Po 2 sekundach odłączamy zasilanie.
  4. Podłączamy zasilanie jeszcze raz
  5. Gdy usłyszymy "bipnięcia" regulatora przestawiamy drążek gazu do pozycji minimalnej.
  6. Teraz regulator powinien wydać parę dźwięków i...
  7. Gotowe - możemy sprawdzić czy wszystkie silniki kręcą się jak dodajemy gazu
  8.  UWAGA: Zdarzyło sie nam raz, że po takiej kalibracji jeden z silników nie obracał się (nie wiemy czemu) - wystarczyło powtórzyć całą procedurę od początku i wszystko działa jak należy.
Tutaj cała metoda została przez nas przedstawiona na filmach wideo + pozostałe metody konfiguracji poszczególnych parametrów: http://zrobsobiedrona.blogspot.com/2014/12/konfiguracja-regulatora-emax-4in1.html.

5. Test silników

Przyszedł czas na test silników. Jeśli regulatory zostały skalibrowane to możemy zamontować śmigła. Podłączamy zasilanie do regulatora/ArduCoptera oraz podpinamy ArduCopter do komputera przez USB.

Teraz uruchamiamy nasz MissionPlanner, klikamy Connect i przechodzimy do zakładki Terminal.
Znów klikamy Connect i czekamy aż terminal będzie aktywny. Wpisujemy: Test <Enter> motors <Enter>.

Od tej chwili ArduCopter będzie przeprowadzać test silników - zaczynając od pierwszego (tego w prawym górnym rogu patrząc na kopter z góry) i dalej zgodnie z kierunkiem zegara. Ardu zrobi jeden obrót każdego silnika po kolei. Dzięki temu możemy sprawdzić dwie rzeczy:

  1. czy wszystkie silniki obracają się w dobrym kierunku
  2. czy silniki zostały podłączone w dobrej kolejności

Szczegółowo ta metoda została opisana tutaj: http://copter.ardupilot.com/wiki/connecting-your-rc-input-and-motors/#Checking_the_motor_direction_with_the_CLI.

Jeżeli kolejność obrotu silników jest inna to znaczy silnik (regulator) został podpięty pod zły kanał na ArduCopter Outputs. Jeżeli z kolei jakiś silnik obraca się w złą stronę oznacza to, że trzeba przepiąć dwa dowolne kable (z trzech) łączące ten silnik z regulatorem. Tak to wygląda w praktyce:


6. Uzbrajanie silników do lotu

ArduCopter ma bardzo przydatną funkcję blokowania silników przed przypadkowym ich uruchomieniem. Dzięki temu po włączeniu ArduCoptera i aparatury - gdy wszystko mamy już gotowe do lotu - jakieś przypadkowe wychylenie któregokolwiek drążka nie spowoduje niekontrolowanego ruchu śmigieł i po prostu - nie zrobimy ani sobie ani nikomu innemu krzywdy.

Do rzeczy - po podpięciu wszystkiego do lotu silniki nie będą reagować na drążki dopóki nie zostaną "uzbrojone". Uzbrojenia dokonujemy poprzez wychylenie drążka gazu w pozycje: maksymalnie w dół i w prawo - i w ten sposób trzymamy ok. 5-6 sekund a następnie puszczamy do pozycji drążka gazu: maksymalnie w dół. Po tym ArduCopter uzbroi silniki (oraz spowoduje zainicjowanie od nowa pracy żyroskopu i barometru) i będzie to widoczne w postaci wolnego obrotu wszystkich silników. Warto pamiętać, że nie można uzbrajać silników dłużej, bo trzymając w ten sposób drążek powyżej 15 sekund wejdziemy w tryb auto-trymowania. Prędkość obrotu silników po uzbrojeniu można ustawić poprzez parametr MOT_SPIN_ARMED w sekcji CONFIG/TUNING >> STANDARD PARAMS, w tym samym miejscu można również wyłączyć ich obrót po uzbrojeniu, ale zalecamy jednak ich obracanie, żeby wiedzieć czy faktycznie się uzbroiły:






Skoro silniki można uzbroić to można je również "rozbroić"! To następuje automatycznie po kilku sekundach po wylądowaniu jeśli sami ściągniemy maksymalnie drążek do minimum. Silniki można jednak rozbroić ręcznie poprzez przytrzymanie ok. 5-6 sekund drążka gazu w pozycji: maksymalnie w dół i w lewo.

Szczegółowo cały proces jest opisany tutaj: http://copter.ardupilot.com/wiki/arming_the_motors/.

Teraz - gdy silniki są uzbrojone i powoli się obracają nie pozostało już nic jak tylko dodać gazu... i polecieć!;)


Uff - mam nadzieję, że opisaliśmy wszystko co potrzebne do pierwszego lotu. Jeśli coś będzie nie jasne lub wymagało dopisania - dajcie znać - będziemy edytować ten post w razie potrzeby, również jeśli sami wyhaczymy jakieś braki. A póki co cieszcie się lotami w prostym trybie stabilizacji - najpopularniejszym i najbardziej standardowym na ArduCopterze. "W następnych" odcinkach postaramy się opisać inne tryby lotu, które można zmieniać poprzez jeden z wolnych kanałów na aparaturze. Do następnego!

390 komentarzy:

  1. No to teraz można tylko pogratulować :) oglądam od początku cały proces powstawania i nareszcie można bez obaw zacząć samemu kompletować sprzęty (szukam schematów od regulatorów x4) ;)
    wygląda super.
    Sprawdzaliście odczyt gps maksymalnej wysokości jaką udało się osiągnąć czy na razie strach przed silnymi prądami wiatrów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maksymalna wysokość (a raczej odległość odbiornika od nadajnika) to w zasadzie zasięg aparatury niezależny od modelu.To już sprawdzaliśmy - ok. 1km bez zakłóceń, potem bywa różnie.

      Usuń
  2. Super blog. Wcześniej czytałem inne strony dotyczące copterów, ale wyglądało to tak, jakby piszący byli czarodziejami i dysponowali wiedzą tajemną, a budowa drona to wydatek na dobry samochód. Na początek chcę kupić jakiś gotowy, ale jeśli mi się spodoba, to kto wie, czy nie zdecyduję się na zmontowanie wg Waszej konstrukcji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za miłe słowo. Składanie kopterów to żadna wiedza tajemna, nie trzeba być czarodziejem ;) Kopter z własnych części można złożyć prawdopodobnie już w cenie około 1000zł razem z aparaturą/odbiornikiem. Wszystko zależy od doboru części, ale również niższa cena to mniejsze możliwości - co nie znaczy, że nie będzie latał ;) Oczywiście będzie, ale może nie mieć dużego udźwigu, więc kamery nie weźmie, a i autopilot też sam nim nie polata. Ale zabawa tak czy inaczej będzie przednia - zapewniam! Pozdrawiam, M.

      Usuń
  3. Wielkie dzięki za tak szczegółowy opis budowy quadrokoptera. Podziwiam za olbrzymi wkład pracy w opracowanie. Oczekuję, ze starczy wam sił na opisanie zasad ustawiania parametrów PID - z góry dzięki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za czytanie naszej relacji - opisywania jest często dużo więcej (jest bardziej czasochłonne) niż faktycznego ustawiania i latania, ale skoro jest ktoś, kto to czyta i mu się przydaje to i motywacja jest większa ;). Co do PIDów pewnie do tego dojdziemy, choć na razie dobrze nam się lata na standardowo ustawionych. W pierwszej kolejności zamierzamy opisać przetestowane przez nas obecnie tryby lotów tj. AltHold, Landing, RTL i programowanie tras do lotów autonomicznych. Pozdrawiamy!

      Usuń
    2. Dzięki za szybką odpowiedź - póki co to będę na bieżąco śledzić temat (wiem na 200%, że temat śledzi dużo więcej osób niż wynika to z komentarzy - mam kilku kolegów, którzy opierając się na waszych wskazówkach zbudowali swojego quada). Na pewno przeczytam wasze uwagi nt. trybow lotu i niecierpliwie będę czekać na fachowe wskazówki co do PID-ów. Pozdrawiam i życzę wytrwałości w kontynuowaniu tematu.

      Usuń
    3. Zatem spoiler: najbliższy wpis będzie ze wskazówkami i przygotowaniem do pierwszego lotu, a potem lecimy z trybami. Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Czytam ten temat od samego początku i mam kolejna sugestię jako iż widzę że zamieściliście schemat "ideowy" podłączenia części koperta o który prosiłem w słowniku za co bardzo dziękuję bo takie schematy do mnie najlepiej przemawiają(obrazek2 "1. Podłączanie kabli odbiornika i ArduCoptera") prosiłbym o zamieszczenie jego w lepszej jakości gdyż z tego to po powiększeniu nic nie można odczytać.

    Ps: Jak to jest? Zasilanie idzie bezpośrednio do regulatorów a sygnał sterujący z APM i cytując waszą odpowiedź na moje pytanie:

    "...BEC nie jest potrzebny w kopertach o ile nie zamierzamy zasilać z regulatorów odbiornika lub sterownika. Jeśli odbiornik i sterownik (u nas np. APM 2.6) zasilasz bezpośrednio z baterii (np. poprzez PowerModule do APM) to BEC się nie przyda tylko trzeba o tym pamiętać, żeby wtedy wszystko poza silnikami zasilić, czasem ma to sens, ale rośnie ilość kabli wychodzących z baterii głównej ..."

    na tym schemacie nie widzę osobnego zasilania do odbiornika czy sterownika czy dostaje ją z regulatorów przewodami sygnałowymi czy jak.

    Wybaczcie za moje dziwne pytania ale zanim zbuduję coś sam chciałbym poznać jak to działa tzn na jakiej zasadzie.

    Co prawda latam tzn; biedronką i po 3 miesiącach stwierdzam że nie ma lepszego sposobu na naukę latania ( ile to razy bym sobie już krzywdę zrobił dużym kopterem to tylko ja wiem )

    Ps2: Najlepsza strona o dronach dla totalnego laika POWAŻNIE a nie ja na forach slangiem że bez encyklopedii nie podchodź a już nie daj boże zapytasz o coś "głupiego"

    Piszcie więcej o kpterach czekam z niecierpliwością na nowe tematy.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, dzięki za pochwałę - idea bloga się zatem sprawdza: piszemy jako laicy do laików i jeszcze większość da się z tego zrozumieć, zatem jest sukces ;)

      Co do zasilania APM i odbiornika - i tu i tu sprawa może być załatwiona za pomocą zworek (aktualnie u nas tak to działa). Mianowicie jak zauważyłeś napięcie z baterii bezpośrednio idzie kablami wysokoprądowymi do regulatorów. Regulator(y) z kolei puszczają bezpośrednio napięcie ok. 12V na silniki żeby je zasilić, natomiast dodatkowo prócz kabli wysokoprądowych idących do silników z regulatora wychodzą cienkie kable trójżyłowe z wtyczką "serwa", które wpina się w odbiornik. Te kable po pierwsze mogą zasilać odbiornik, po drugie (przede wszystkim) przekazują sygnał (biała żyłka) z odbiornika na silniki poprzez regulator. Napisałem "mogą" bo nie muszą ;) - w naszym odbiorniku Optima 9 można wpiąć zworkę w odpowiedni slot i tym samym zablokować zasilanie odbiornika kablem z regulatora i umożliwić zasilanie go bezpośrednio z baterii przez wtyczkę balansera (to jest ta druga wtyczka z cienkimi kablami wychodzącymi z baterii, która służy do balansowania napięcia na celach podczas ładowania baterii Lipol). Po co tak robimy? Wtedy nasza aparatura (Aurora 9) podaje nam telemetrycznie przez odbiornik od razu na ekranie radia jakie jest napięcie baterii - więc wiemy ile jeszcze minut lotu nam zostało, możemy ustawić alarm przy spadku napięcia itd. Jednym słowem: mamy podgląd napięcia baterii zasilającej kopter na ekranie radia co jest bardzo wygodne. Z APM sytuacja jest podobna. Jak zerkniesz na ten schemat (niestety nie jest nasz a nie udało nam się znaleźć lepszej jakości - postaram się go przerysować od nowa) to przy APM na samej górze masz taką małą "pętle" narysowaną, która symbolizuje wpięcie zworki w odpowiednie miejsce w APM. Wtedy zamykamy odpowiedni przewód na płytce i APM zasilany jest z odbiornika RC dlatego tam nie ma żadnych dodatkowych kabli. Jest jeszcze druga opcja - zasilanie przez dedykowany do APM tzw. Power Module - wtedy jest prosto, bo główną baterię podpina się właśnie do Power Module, z niego wychodzi kabelek do APM i w ten sposób jest zasilany. Z power module zrezygnowaliśmy z prozaicznego powodu - spalił nam się jakimś dziwnym trafem przy podłączaniu... Tak czy siak - w sumie nie jest specjalnie potrzebny, zabezpiecza on po prostu APM przed jakimiś nadmiernymi skokami napięcia, ale da się bez niego żyć ;). Mam nadzieję, że pomogłem. Pozdrawiam!

      Usuń
    2. PS. Podmieniłem ten schemat na nieco większy - widać już podpisy wyraźniej.

      Usuń
  5. To jeszcze raz ja:

    Mam kolejną sugestię zamiast tak się rozpisywać możecie pokazać co i jak na filmikach przecież i wam mniej roboty a i nam łatwiej pojąć co i jak.

    Pan Pozdrawiam :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sugestia może i słuszna, w końcu wideoblogi to domena XXI-wieku i znak naszych czasów. Tymczasem jest kilka powodów, dla których pisanie jest mimo wszystko wygodniejsze... wyliczać? ;) Osobiście wychowałem się na czytaniu a więc pisanie przychodzi mi dość łatwo, sam nie oglądam żadnych wideoblogów, stąd jest jakiś opór, żeby samemu się skusić. Czy jest to łatwiejsze dla nas? Właściwie to chyba nie! Nagrywanie wymagałoby trzymania jakiegoś poziomu jakościowego materiału wideo i audio, potem montaż, jakieś poprawki, upload na serwer itd. itp. więc czas zaoszczędzony na nagraniu byłby pewnie czasem poświęconym na techniczną realizację wideo. Kto wie, może jeszcze spróbujemy takiego rozwiązania i zobaczymy czy się przyjmie. Powód trzeci? Pisaną informację się łatwiej znajduje przy użyciu wyszukiwarek, treść wideo jest rozpoznawana praktycznie wyłącznie po tytule lub opisie pod filmem, a tutaj wszystko jak na tacy w postach podane ;) Po czwarte? W zasadzie 90% wszystkich wpisów na tym blogu powstaje w godzinach 00:00 - 03:00 nie licząc zdjęć, które staram się robić w dzień, żeby jakoś wyglądały. Do pisania zabieram się gdy mam czas... czyli gdy już cała rodzina idzie spać ;) klikaniem na klawiaturze nikogo nie zbudzę, nagrywanie video w tym czasie jest zwyczajnie niemożliwe, ot życiowy problem, który rzutuje znacząco na formę tego bloga;) Pozdrawiam!

      Usuń
  6. Witam !
    Czy w waszym ardupilocie nie mieliście problemów z kompasem ?
    W moim przypadku pomimo wszelkich starań widzi mi tak jakby 2 kompasy. Jeden na sterowniku rugi ten w module gps. Chciałbym oczywiście używać tylko jednego, gdyż przy dwóch kontroler głupieje. Jeśli uda mi się ustawić dobrze na północ (przód rzeczywiście wskazuje północ) to przy obróceniu koptera o 180 stopni już niestety (według niego) nie jest ustawiony na geograficzną północ.
    Można jakoś wyłączyć kompas w samym sterowniku i zostawić tylko ten z płytki gps ?
    Próbowałem już wszelakich kombinacji w oprogramowaniu i wzajemnym ustawianiu kontrolera i modułu gps. Niestety nie pomogło.
    Z góry dzięki za odpowiedź.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprostowanie*
      Chodziło mi oczywiście, że po obróceniu o 180 stopni nie pokazuje geograficznego POŁUDNIA :)

      Usuń
    2. Generalnie w Mission Plannerze ustawia się skąd chcesz mieć dane z kompasu - z zewnętrznego lub na płytce APM. Jeśli używać APM 2.6 to nie ma problemu, bo on umożliwia jedynie korzystanie z zewnętrznego kompasu (nie ma kompasu na płytce APM 2.6). Tak czy inaczej odczyt można wybrać zawsze z Initial Setup > Mandatory Hardware > Compas. Wybierz pozycję 2 lub 3 w zależności od tego jaki masz APM i z jakiego kompasu chcesz korzystać.

      Usuń
  7. Witam serdecznie. Zacznę od tego, że ten blog to kawał dobrej roboty; gratulacje. Naprawdę upraszcza rozeznanie się w temacie i wszystko mobilizuje do pracy. Potrzebowałbym teraz jednak małej pomocy. Problemy mam dwa. Pierwszy - silniki nie dają rady same się zacząć obracać. Poruszają się i wiercą przy dodawaniu gazu, potrzebują jednak mechanicznego popchnięcia, żeby się faktycznie kręcić.
    Druga rzecz dotyczy APM. Krok po kroku wygląda to tak:
    -podłączam baterię
    -konfiguruję ESC poprzez nadajnik ustawiając StartMode na Fast, po tym zabiegu mogę zwiększać gaz, jednak nie działają pozostałe drążki, jak i Ardu w ogóle nie próbuje się stabilizować - silniki pracują tak samo niezależnie od pochylenia modelu.
    -odłączam baterię i podłączam ją jeszcze raz - zero reakcji. chociaż uzbrajam silniki (widać to po zmianie w świeceniu diod)
    -podłączam APM przez usb do komputera
    -klikam connect, słychać sygnał dźwiękowy i w tym momencie silniki zaczynają same działać z bardzo słabymi obrotami.
    -teraz jeżeli uzbroję je, to mogę faktycznie operować modelem, działają wszystkie drążki i quad faktycznie się stabilizuje. (chociaż jeżeli przejdzie w stan 'disarmed' silniki kręcą się nadal z bardzo słabą mocą). Mogę też odłączyć USB i dalej wszystko działa. Jednak jeśli odłączę i przyłączę baterię raz jeszcze - znowu brak reakcji i teraz nawet podpięcie ponowne kablem do komputera nic nie daje. Jedyne co mogę zrobić to raz jeszcze zacząć wszystko od kalibracji ESC.

    Nie wiem, może coś źle robię. Jestem w kropce i nie bardzo mam pomysł co dalej, bo to chyba tak nie powinno działać. Mam nadzieję, że dacie radę jakoś pomóc. Z góry dzięki i pozdrawiam ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za miłe słowo ;) Co do problemów, które opisałeś to mimo, że opis dokładny to potrzebne byłoby więcej info, bo tak "na sucho" ciężko coś sensownego poradzić.

      Ad.1) Czy podczas uruchomienia Wizarda lub zwyczajnie przez Mandatory Hardware kalibrowałeś wychylenia drążków? A druga rzecz - czy kalibrowałeś najpierw regulatory, bo to właśnie kalibracja regli polega na zdefiniowaniu MIN i MAX wychyleń drążków? I jakie masz regulatory? Emax 4in1 czy inne? Jakiej firmy? ;)

      Ad. 2) Tutaj problem może być zwyczajnie z podpięciem, ale żeby coś więcej poradzić to również musisz napisać czy zasilasz Ardu przez Power Module, a jeśli nie to czy użyłeś zworki SJ1? Bo tutaj przypomina mi problem wzięty żywcem z pomocy Ardu: https://code.google.com/p/arducopter/wiki/AC2_Troubleshooting#The_APM_board_works_when_it%27s_plugged_into_the_USB,_but_not

      Daj znać co i jak. Ewentualnie nakręć jakiś film i wrzuć na YT. Jeśli po kolei robiłeś tak jak na naszym blogu to nie powinno być problemu. Pisz na formularz kontaktowy z prawej, będzie łatwiej niż w komentarzach odpowiadać ;).

      Pozdrawiamy!

      Usuń
    2. Ad.1) Używam regulatorów Emax 4in1, w Mission Plannerze konfigurowałem radio i na wizualizacji widać, że wychylenia wszystkich są rozpoznawane

      Ad.2) Nie stosuje PowerModule, zasilanie idzie z EMAXa; zworka jest

      przeczytam informację w linku. Jak to nie pomoże to postaram się jeszcze w ten weekend wrzucić wideo.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  8. Hej

    możecie wytłumaczyć jak podłączyliście odbiornik do PM??
    z tego co widze to po jednym kablu czemu? tylko po jednym wystarczy? a czerwonego i czarnego nie widze gdzie wpięte.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że chodzi o podłączenie odbiornika do APM? Nie ma filozofii - wpina się dołączone do APM kabelki (zakończone z obu stron wtyczkami serw) na zasadzie: 1 kanał w odbiorniku >> 1 kanał w APM, 2 >> 2 itd. Nie rozumiem o co pytasz "z tego co widze to po jednym kablu czemu? tylko po jednym wystarczy? a czerwonego i czarnego nie widze gdzie wpięte"?

      Usuń
  9. Witam,mam problem z regulatorami EMAX 25A Quattro 25A,mianowicie 3 silniki drżą a tylko jeden sie kreci na reakcje drążka,czy cos spaliłem ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic Pan nie spalił. Gdzieś nastąpił błąd przy konfiguracji wszystkich regulatorów na raz. Proszę spróbować jeszcze raz przeprowadzić konfigurację lub spróbować to zrobić pojedynczo dla każdego silnika/regulatora.

      Usuń
  10. No właśnie coś przedobrzyłem,najprostrzym sposobem będzie chyba użycie karty do programowania??Bo od kilku godzin nie moge dojść z tym bikaniem :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprostowanie: faktycznie są karty programowania specjalnie do tych regulatorów (z SimonK i Fast PPM) - ale trzeba patrzeć, czy to właśnie karta dedykowana do tego regulatora, czy przypadkiem nie jest to karta ogólnie do regulatorów Emax.

      Usuń
    2. Wcześniej pisałem: "Karty do programowania nie używa sie do tego regulatora (jest 4 w 1 i do tego ma wgrany inny software SimonK). Tutaj się nie da przedobrzyć, chyba, że podpiąłeś jakąś baterię o dwukrotnie większym napięciu ;). Po prostu nie są dobrze skonfigurowane, albo kable coś nie stykają. Proszę spróbować dwa regulatory skonfigurować pojedynczo, wtedy jeśli będą działać te dwa, to znaczy, że to jedynie kwestia konfiguracji."

      Usuń
  11. podpinałem zwykły pakiet 11,1 45C,dziekuje za poświęcony czas,pozdro ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Coś u mnie jest nie tak.
    Próbuję skonfigurować regulatory (mam emax 4in1, taki jak proponowaliście w innym wątku tylko nie 20A a 30A).
    1 Włączam aparaturę drążek daję max do góry.
    2 Podłączam baterię do regulatorów.
    3 Odłączam i podłączam ponownie.
    4 Słychać dźwięki, i te dźwięki mogą być wydawane w nieskończoność jeśli drążek jest u góry, jeśli obniżę drążek, to nie ma żadnych dźwięków, jak znowy podniosędo góry, to znowu wydaje te same dźwięki.
    Innym razem udało mi się. W punkcie 4 po pierwszej sekwencji dźwięków (ok 2 sekundy po podłączeniu drugi raz zasilania) przesunąłem drążek na dół. Zagrała melodyjka, ale silniki się nie obracały (MOT_SPIN_ARMED nie jest wyłączony). Dodałem gazu i poszły, jednak reagowały tylko na drążek gazu.Po wyłączeniu aparatury i ponownym włączeniu (regulator cały czas zasilany) silniki reagują na gaz. Po wyłączeniu zasilania regulatorów i ponownym włączeniu już nic nie działa. Trzeba kalibrację regulatorów przeprowadzać od nowa, silniki się nie uzbrajają przy drążku na dole i w prawo.
    Czy uruchomiłem jakiś dziwny tryb regulatorów przez zostawienie go punkcie 4 na dłużej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiadając na Pana pytanie: jeśli nie przesunie Pan drążka do minimum po pierwszym "beep'ie" to wchodzi Pan w tryb programowania kolejnych parametrów (łącznie jest ich 6: Brake Type, Start Force, Curve Mode, Control Frequency, Low-Voltage Protection, Cutoff Mode). Oczywiście nie ma nic złego w tym, żeby sobie skonfigurować te parametry inaczej niż defaultowo tylko trzeba mieć świadomość, że to się robi. Musiałbym tutaj przetłumaczyć całą instrukcję tego regulatora, a jest ona całkiem obszerna więc odeślę do oryginału: http://www.lazertoyz.com/assets/images/EMAXUserInstructionforSimonkSeriesESC.pdf - instrukcja znajdowała się również w pudełku z regulatorami, radzę się z nią zapoznać. W skrócie: każdy z trybów jest sygnalizowany określoną ilością "beepów" (punkt G.2 w instrukcji), opuszczenie drążka na konkretnym beepie powoduje wejście w tryb konfiguracji danego trybu i tu znów każdy sygnał dźwiękowy oznacza konkretne ustawienie w danym trybie (podane w instrukcji w punkcie D). Mając drążek w dole czekamy na odegranie konkretnej melodii oznaczającej konkretne ustawienie i w momencie jej odgrywania dajemy drążek do góry - to oznacza, że wybraliśmy daną opcję. Po chwili odczekania (z drążkiem w górze) regulator zapisuje ustawienie i wraca do menu głównego odgrywając ponownie po kolej "beepy" dla danych trybów (znów G.2 w instrukcji). W ten sposób ustawia się krzywe obrotów, blokady silnika itd. itp. W instrukcji w sekcji D pogrubioną czcionką zostały zaznaczone defaultowe ustawienie, które będą obowiązywać, jeśli nic Pan nie zmieni przy konfiguracji.

      Usuń
    2. No tak. Instrukcja to podstawa.
      Wydaje mi się, że nic nie pozmieniałem w tych parametrach. Wnioskuję po tym, że jeśli przy którymś parametrze przesunąłem drążek na dół, to miałbym usłyszeć dźwięk, a nie usłyszałem. Druga sprawa przemawiająca, za tym, że nic tam nie pozmieniałem jest taka, że w nadajniku trzeba mieć ustawione pozycję najniższą gazu jako wyłączoną, u mnie na ekranie pokazuje 1% w tej pozycji. Nie jestem za bardzo obeznany z tą aparaturą, bo ją używam dopiero pierwszy raz (jest to aurora 9x). Czy jest jakiś przycisk resert gdzieś pod obudową regulatorów, który przywraca domyślne parametry? Tak dla pewności. Czy trzeba ręcznie każdy programować?
      Skoro parametry są domyślne (dlaczego tak uważam, napisałem wyżej), to dlaczego za każdym razem kalibrację muszę przeprowadzać od nowa? I silniki reagują tylko na gaz? A może kalibracja jest ok, tylko APM ma coś źle ustawione?

      Usuń
    3. Z tego co mi wiadomo, to zresetować się nie da, trzeba po prostu przywrócić ustawienia tym samym sposobem co normalne ich programowanie (drążkiem lub kartą programowania). Nie wiem jak w 9X, ale w Aurorze 9 jest coś takiego jak Channel Monitor i można sprawdzić czy przy maksymalnym drążku w dół wskazuje jakąś wartość czy jest 0 (powinno być 0). Kalibracja nie powinna być robiona za każdym razem - wystarczy raz, potem już powinno działać po uzbrojeniu silników (drążek w dół i w prawo, ew. w dół i w lewo - tutaj trzeba sprawdzić czy na aparaturze nie ma ustawionych jakichś rewersów, które powodują odwrotne działanie - to jest ważne, bo ma wpływ na samo sterowanie!). Silniki powinny reagować na każde wychylenie obydwu drążków natomiast może tego nie dać się wypróbować w trybie kalibracji ESC, bo ten tryb ma jedynie za zadanie ustawić je odpowiednio, z naciskiem na min/max gazu, natomiast już po wyjściu z trybu konfiguracji i normalnych uruchomieniu silników powinny reagować na pozostałe drążki. Oczywiście to wszystko zadziała pod warunkiem, że wcześniej wszystko zrobiliśmy tak jak trzeba poprzez Wizarda lub ręcznie w Mandatory Hardware, bo tam też APM ustawia sobie max/min wychylenia drążków. Postaram się na dniach przygotować video-tutorial do całej czynności konfiguracji, zresetuję swojego APM'a to zera i od nowa skonfiguruję - wtedy będzie można porównać gdzie jest jakiś błąd (generalnie jeśli chodzi o ustawienia może leżeć po stronie APM'a, regulatorów lub aparatury).

      Usuń
    4. Przyjmijmy, że z regulatorami jest wszystko ok. W mission plannerze skalibrowałem aparaturę. Jednak uzbrajanie silników nie idzie.
      W aparaturze jak dam drążek do samego dołu na głównym ekranie pokazuje 1% (przy max do góry pokazuje 99%). Muszę docisnąć z większą siłą drążek, żeby pokazało 0% lub 100%.
      Jednak Uzbrojenie nawet przy takim dociśnięciu nie chce zadziałać.
      A czy po podłączeniu APM do komputera można tam gdzieś zobaczyć czy silniki są uzbrojone?

      Usuń
    5. Wiem w czym jest problem.
      Aparatura jest ok, regulatory też dobrze skonfigurowane, tylko APM coś ma nie (źle) ustawione. Wyłączyłem ARMIN_CHECK i zbrojenie się udało.
      Jednak jak na moje oko za szybko kręcą się silniki zaraz po uzbrojeniu przy drążki na samym dole, pomimo MOT_SPIN_ARMED na very slow.
      Kiedy indziej sprawdzę z czym APM ma problem i co nie przechodzi testu przed-uzbrojeniowego.
      Mimo wszystko dzięki.

      Usuń
    6. Szczerze mówiąc nie wiem czy w konsoli jest pokazywane uzbrojenie, ale z tym proszę uważać, bo po uzbrojeniu śmigła zaczynają się obracać od razu (lepiej nie mieć wtedy w ich zasięgu laptopa, kabli do laptopa itd). Najłatwiej potestować rzeczy w konsoli CLI w Mission Plannerze, jest tam sporo opcji testowych: http://copter.ardupilot.com/wiki/using-the-command-line-interpreter-to-configure-apmcopter/.

      Usuń
    7. Na szybko rzut oka na wszystkie połączenia i problem znaleziony. Jeden z kabli od GPS był wyrwany z wtyczki. Szybka naprawa i działa.
      Btw. Nie podłączałem całego koptera do komputera, a sam APM z odbiornikiem. Mission planner pokazuje stan uzbrojenia i tryb lotu w zakładce Mandatory hardware -> Fail safe.

      Usuń
    8. Ok, cenna uwaga, dzięki. Ciężko nawigować po Mission Plannerze siedząc w pracy i nie mając go przed oczami ;).

      Usuń
  13. Panowie a robiliście konfigurację kompasu??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, robi się to przy okazji Wizarda lub w Mandatory Hardware. Ważne, żeby zamocować orientację kompasu w odpowiednią stronę, wtedy nie powinno być większych problemów.

      Usuń
  14. ja podobno mam kompas w APM więc nie wiem
    bardzo proszę o opis (dokładniejszy) zworki JP bo przyszedł mi APM bez power module i nie wiem jak to wpiąć i gdzie kupiliście zworkę.
    poproszę o jakieś zdjecie czy cos.

    dziękuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W APM 2.6 nie ma kompasu na pokładzie, jest w zewnętrznym GPSie (UBLOX). Jeśli masz APM 2.5 to wtedy faktycznie możesz mieć kompas wbudowany. Power Module nie jest jako tako potrzebny. Co do zworki - śmieszna sprawa, my zrobiliśmy ją ze... spinacza do papieru. Wystarczy go obciąć kombinerkami tak, by został drut tworzący literę U i włożyć w miejsce na zworkę (nad kanałami 1 i 2, proszę spojrzeć na zdjęcie: http://3.bp.blogspot.com/-OZCFua_6APc/U9rRodyut-I/AAAAAAAAGPc/UeWt-paQOEA/s1600/IMAG2936.jpg). Oczywiście tak zrobiona zworka się za bardzo nie chce trzymać w gnieździe więc kapnęliśmy kroplą gęstego kleju polimerowego i jak na razie się trzyma. Ważne, żeby się dobrze trzymała, bo kopter podlega sporym drganiom w locie i łatwo o wypięcie. Druga rzecz - należy sprawdzić przed wklejeniem spinacza czy faktycznie przewodzi prąd ;), potem może być trudno oderwać jakby co...

      Usuń
  15. to jak mam kalibrować kompas? bo mam coś takiego

    http://abc-rc.pl/APM-2-6-GPS

    ale to chyba GPS
    to tym mam ruszać na wszystkie strony przy kalibracji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://copter.ardupilot.com/wiki/ac_compasssetupupadvanced/ - albo w Wizard albo poprzez Mandatory Hardware wybierz "APM with external compass" i zrób "Live calibration". Obok przycisku jest link do filmu na youtube jak obracać kopterem. Pozdrawiam.

      Usuń
  16. kurde mam duży problem z kalibracją regulatora mianowicie:
    1 Włączam aparaturę drążek daję max do góry.
    2 Podłączam baterię do regulatorów.
    3 Odłączam i podłączam ponownie.
    4 Słychać zawsze te same bipnięcia
    nic sie nie dzieje jak ruszam gazem....
    nie wiem co mam robić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak pan rusza gazem to wbrew pozorom się dużo dzieje ;) Proszę po ponownym podłączeniu poczekać aż regulator odegra pierwszą melodyjkę i opuścić drążek na dół - wtedy regulator ustawi sobie zakres MAX-MIN drążków i tyle wystarczy. Kolejne beep'y regulatora to kolejne tryby ustawień, ruszanie drągiem w tym czasie powoduje zmiany tych ustawień więc lepiej nie kombinować. Tutaj pełna instrukcja regulatora: http://www.emaxmodel.com/pic/201310/9221259.jpg.

      Usuń
  17. ale jak ruszam gazem to nie ma żadnego pipnięcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po opuszczeniu drążka w dół, regulator powinien odegrać kilka beepów i już nie będzie się odzywał, wtedy silniki są już uzbrojone i można je włączyć podnosząc do góry drążek. Ciężko mi coś więcej powiedzieć nie widząc co tam się dzieje.

      Usuń
  18. ale po opuszczeniu drążka z dół nic sie nie dzieje nie ma pipnięcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę spróbować nagrać od początku cały proces i wrzucić gdzieś na YT inaczej ciężko będzie pomóc.

      Usuń
  19. tu , tu tu tu ,tu ty dy są takie sygnały nie wiem jak to opisać

    a drążek idzie w dół po tym drugim albo trzecim. i nic sie nie dzieje

    OdpowiedzUsuń
  20. zaraz podeśle film

    OdpowiedzUsuń
  21. https://www.youtube.com/watch?v=QZ3uPPP66CI&feature=youtu.be

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wygląda jakby za wcześnie pan opuścił drążek, ten sygnał (tu, tu tu tu, tu ty dy) to jest standardowy sygnał regulatora, który jest zawsze odgrywany. Proszę poczekać aż się cały skończy i czekać jeszcze na jakiś beep. Jeśli nie zostanie opuszczony drążek to te beepy będą się zmieniać (regulator po kolei odgrywa wszystkie konfiguracji odpowiadające odpowiednim trybom). Czy jeśli Pan nie opuszcza drążka to dalej coś słychać?

      Usuń
  22. sprawdzałem po wszystkich sygnałach i przed wszystkimi drążek w dół i nic

    OdpowiedzUsuń
  23. tylko są te sygnały co na filmiku nic więcej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wygląda na to, że regulatory nie wchodzą w tryb konfiguracji. Może to być wina albo APM albo aparatury. Żeby wyeliminować APM musiałby Pan zrobić manualnie konfigurację jednego regulatora/silnika tak, jak to opisaliśmy wyżej (z pominięciem APM). Jeśli wejdzie regulator w tryb konfiguracji to znaczy, że coś nie tak z ustawieniami APM, ale najpierw trzeba sprawdzić.

      Usuń
  24. nic dalej nie słychać

    OdpowiedzUsuń
  25. hej,a moze kolego nie masz zrobionego rewersa na tym kanale ?i odpalasz tak jak by był drążek na dole ??

    OdpowiedzUsuń
  26. a teraz ja mam pytanie,wszystki 4 silniki reagują na gaz i tylko na gaz dlaczego przy zmainie położenia reszty drążków nie ma żadnej reakcji ???

    OdpowiedzUsuń
  27. zrobiłem rewersa i dalej nic. ale zauważyłem jedną rzecz.
    jak pierw włącze aparature a pozniej podłącze zasilanie do drona to dioda na odbiorniku sie nie pali. musze wyłączyć i włączyć dopiero się zapali. mam turnigy x9
    może odbiornik nie daje sygnału dla apm i jest problem...

    OdpowiedzUsuń
  28. jeszcze jedno nic nie ustawiałem ani konfigurowałem w aparaturze tylko rewers tak jak Remek podpowiedział.

    OdpowiedzUsuń
  29. coś ruszyło!! inne dzwięki wydaje tylko czy wie ktoś przy którym sygnale mam drążek dać w dół?

    OdpowiedzUsuń
  30. hej,ja tez mam turnigy9 i musze robic rewers na Throlle,a masz na pewno załączone mode2 na aparaturze ?

    OdpowiedzUsuń
  31. 1.Brake type
    2.Timing mode
    3.Start force
    4.Curve mode
    5.Control frequency
    6.Low-voltage protection
    7.Cutoff mode

    w co mam wejść?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla bezpieczeństwa pierwszych lotów lepiej nie wchodzić w żaden tryb i zakończyć kalibrację po pierwszym dźwięku.

      Usuń
  32. przy pierwszym po 3 sekundach

    OdpowiedzUsuń
  33. radził bym Ci w nic nie wchodzic,ja jak robiłem pierwsza kalibracje to musiałem tydzien na karte czekac bo nie dałem rady ;(

    OdpowiedzUsuń
  34. no chyba ze sie znasz na tych dźwiękach ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. wszystko gra! trochę sie opisałem ale jest juz ok.

    ostatnie pytanie

    jeżeli silnik kręci się w prawą stronę to jaki gwint powinna mieć nakrętka??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nakrętka powinna nakręcać się w prawo (i odpowiednio na lewy silnik - w lewo).

      Usuń
  36. no właśnie ja założyłem na prawe śmigła prawe nakrętki,tylko ze jak śmigło do czegos dotknie to od razu sie odkreca i nie wiem czy nie powinno byc odwrotnie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świeże nakrętki tak mają niestety, można je delikatnie podkleić do gwintu, ale nie za dużo, żeby potem móc odkręcić. Samą nakrętkę też warto dokręcać nie samymi palcami, ale np. kluczem lub kombinerkami.

      Usuń
  37. widze ze chyba jestes juz przy samym oblocie?
    ja mam problem z gazem,uzbrajam silniki śmigła zaczynaja sie kręcic jak dodam troche gazu to wchodza na 40 procent i dalsze dodawanie kompletnie ich nie przyspiesza POMOCY !!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy podczas przechodzenia przez Wizard'a tudzież w Mandatory Hardware był ustawiany zakres działania drążków? (jednym z kroków podczas przechodzenia przez procedury Wizarda jest właśnie ustawianie zakresu drążków). Druga rzecz to konfiguracja regulatora - drążek podczas konfiguracji musi być w skrajnych położeniach (podczas włączania maksymalnie do góry, a potem maksymalnie w dół - to również sygnał dla regulatora o maksymalnych wychyleniach drążka gazu).

      Usuń
    2. no właśnie wszystko to zrobiłem i w Wizard sa odpowiednie wychylenia,tak zamo podczas samej konfiguracji działaja odpowiednio natomiajt jak rozłącze i uzbroje drazkiem na dół i w prawo wtedy juz działa niepoprawnie :(

      Usuń
    3. A skąd informacja, że obroty gazu wchodzą jedynie na 40%?

      Usuń
    4. dlatego ze qad nie podnosi sie z podłogi ale wszystkie wychylenia działaja odpowiednio,ruchy na boki powoduja ze silniki zmieniają obroty,natomiast po odpaleniu przy samej kalibracji gaz na 50 procent qad sie podnoci tylko ze nie uzbrojony w zyro

      Usuń
    5. a może coś pokombinowałem w Standart Params ? da sie jakos zrobic ustawienia domyślne??

      Usuń
    6. Witam serdecznie,przede wszystkim Wesołych Świat życze !
      ale mam jeszcze pytanko do tej słabo reagujacej przepustnicy bo to moze tryb stabilize powoduje ze ona bardzo niemrawie działa??

      Usuń
    7. Raczej nie, tryb stabilizacji jest trybem podstawowym i przeważnie gaz jest tutaj całkowicie liniowy (krzywa gazu), czyli wraz z wychyleniem drążka proporcjonalnie wzrastają obroty więc to nie to raczej.

      Usuń
    8. Bardzo dziwna sytuacja z tym gazem,po aktywowaniu drążkiem dół i prawo i ruszenia drążka przepustnicy do góry nabierają obrotów ale od samego momentu dania gazu i utrzymują te same obroty aż do końca przepustnicy,moze gdzies mam cos ustawione z barometrem ze nie pozwala mu sie podnieść ?

      Usuń
    9. witam podeśle link z filmem w sprawie problemu z tymi obrotami,moze cos sie uda podpowiedzieć
      https://www.youtube.com/watch?v=sjRS_2r8cEk

      Usuń
    10. Proszę sprawdzić czy w aparaturze nie jest ustawiona jakaś inna krzywa obrotów silnika niż liniowa. Dodatkowo jeśli wcześniej regulator był nieumiejętnie programowany to mogła zostać zmieniona krzywa w regulatorze - trzeba przywrócić domyślną (instrukcja: http://yinyanmodel.com/EMAX%20User%20Instruction%20for%20Simonk%20Series%20ESC.pdf - punkt D.4 - trzeba spróbować włączyć OFF albo poprzez programowanie drążkiem, albo kartę programowania).

      Usuń
    11. no właśnie pozycji do programowania jest 7 na karcie wszystko ustawiłem dobyślnie czyli:
      1-1
      2-3
      3-10(czyli na karcie A)
      4-1
      5-1
      6-3
      7-1

      Usuń
    12. Pod sam odbiornik podłączyłem same serwa i gaz wychyla sie równomiernie i tak samo powraca czyli samo radio jest ok

      Usuń
    13. USTAWIŁEM !!
      W Advanced Params na samym końcu był suwak od przepustnicy ustawiony na 30 procent dałem na max i jest ok,pozdrawiam i dziekuje za poświęcony czas !!

      Usuń
  38. witam wszystkich czy to normalne ze po testach dwa silniki są ciepłe a dwa zimne?
    i jeszcze w mission planner jak wchodze w terminal to po wyskakują mi cały czas jakieś literki i nic nie moge napisać...

    proszę o pomoc
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapewne ma Pan wgrany najnowszy software do APM (czyli ArdyCopter 3.2), który niestety uniemożliwia korzystanie z konsoli (przynajmniej tak wyczytałem na jakimś forum). Można jakby co downgrade'ować soft do wersji 3.1.5 i wtedy terminal działa.

      Usuń
  39. tak już jestem przy odlocie tylko jeszcze sprawa śmigieł i tych nakrętek.
    a co do śmigieł to jakie zakładam prawe śmigło na prawy silnik??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli silnik obraca śmigłem w prawo to nakrętki muszą być takie, które dokręcają się również w prawo - inaczej podczas obrotów silnika nakrętki będą się odkręcać, a mają się dokręcać. Proszę je mocno przykręcić tak czy inaczej, bo świeże lubią się luzować na gwincie.

      Usuń
  40. Smigła z literka R na prawe obroty

    OdpowiedzUsuń
  41. jeżeli smigła R na prawe obroty to nakrętka ma się zakręcać w którą stronę??

    OdpowiedzUsuń
  42. jeszcze jedno mam takie podkładki jak na zdjęciu tylko nie wiem gdzie mam je zamieścić?
    http://photos05.redcart.pl/templates/images/description/995/Image/relacje_z_budowy/fy550/2_hexa.jpg

    chodzi mi o ta w lewym dolnym rogu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli używasz śmigieł z zestawu to nie są potrzebne te podkładki.

      Usuń
  43. witam mam problem po pierwszych próbach latania mianowicie:
    jak chce wystartować to mi dron idzie na lewą stronę... przewraca sie na bok i nawet się nie uniesie.Proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę sprawdzić raz jeszcze obroty (kierunki) wszystkich silników, czy odpowiednie śmigła są zamontowane - jeśli tak, to zostaje jedynie kwestia rewersu o którym pisaliśmy wyżej - u nas jest na drugim kanale (Elevator).

      Usuń
  44. ale nawet innych drążków nie używam tylko ten od gazu a dron odrazu na bok... ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak wiem, i może to być kwestia tych trzech rzeczy, jeśli jest Pan pewien zamontowania silników i śmigieł (a dokładnie kierunku obrotów) to proszę sprawdzić rewersy.

      Usuń
  45. byłem przed domem i sprawdzałem ale ustawienia w MP i jedna rzecz jest chyba źle ustawiona chodzi o accelerometer jak dron stoi prosto to w MP widać jak by był w przechyle w prawo i dziobem do przodu.
    Musze jeszcze raz kalobrować accelerometer? czy to może być przyczyna??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, że może - w trybie stabilizacji APM zawsze będzie dążył do wypoziomowania modelu zatem model przed startem powinien być już dobrze wypoziomowany. Jeśli MP pokazuje na żyroskopie jakieś przechylenia większe niż 3-5 stopni to lepiej powtórzyć kalibrację akcelerometru.

      Usuń
  46. ok tak zrobie tylko nie mogę zrobić testowania silników przez MP jak połączy mnie to wyskakują takie znaki I&*ll&W5%w !!&&r i tak caly czas... nie moge wpisać "test motors"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hej,jak byś przypadkiem doszedł co z tymi dziwnymi znakami jest nie tak to daj znać bo u mnie to samo i nie wiem czy przez to nie moge wystartować :(

      Usuń
  47. czy ponowna procedura wgrywania całego oprogramowania powoduje ustawienia domyślne ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o APM to tak, wszystko trzeba po wgraniu zrobić na nowo.

      Usuń
  48. witam problem mam z tym startowaniem
    https://www.youtube.com/watch?v=qyHQ2_FOltI&feature=youtu.be

    jak uzbrajam silniki to tylko dwa się kręcą a pozostałe dwa dopiero po dodaniu gazu (ale gdy dodam gazu to przez 0.5sek kręcą sie w przeciwnym kierunku pozniej normalnie ) jak chce wystartować dodajać bardzo powoli gazu dron odrazu idzie na bok.... proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  49. jak moge sprawdzić czy silnik 1 to napewno silnik 1 bo nie moge zrobić testu przez MP.

    OdpowiedzUsuń
  50. hej wejdź sobie w instal setup i rozwiń wszystkie zakładki na samym dole masz motor test tylko kliknij sobie na 10 procent przynajmniej a pozniej masz motor A,motorB iC i D

    OdpowiedzUsuń
  51. sprawdzałem dzis drona i jest dość duży problem z wystartowaniem cały czas idzie na bok... jak go kumpel wzią w ręce nad głowe to nie dało sie nad nim zapanować wydawało mi sie ze nie reaguje na drązki lub z dużym opóźnieniem.nie wiem co robić...

    OdpowiedzUsuń
  52. czy moduł GPS powinien być ustawiony w kierunku tak jak przód koptera?

    OdpowiedzUsuń
  53. remek poleciałeś juz??

    OdpowiedzUsuń
  54. narazie podniosłem go do 1m ale w domu !! bo za ciemno juz

    OdpowiedzUsuń
  55. konfigurowałeś wszystko od nowa?? jaką masz aparature?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a konfigurowałem to chyba ze 20 razy bo nie mogłem dojść z tym gazem

      Usuń
  56. Turnigy9,miałem problem z jednym ustawieniem tylko i nie wiem dlaczego ale juz jest wszystko ok takze jutro skoro świt startuje

    OdpowiedzUsuń
  57. też mam jakie masz ustawienia te najważniejsze dało by rade jak byś przesłał co zmieniałeś w ustawieniach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja mam ustawione na helikopter ale na akrobacyjny tez chyba sie da,wazne ustawienie to mode-2 czyli przepustnica nr3 i rewers na 2 i 3kanale czyli na ELE i THR,u mnie tylko tyle,jak bedziesz cos wiecej potrzebował to pisz moze uda mi sie pomóc

      Usuń
    2. Hej i dałeś rade z tymi ustawieniami ?

      Usuń
  58. Witam,czy wie ktoś czy GPS loguje sie w miejscu w którym została podłączona bateria i odpalone silniki ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W miejscu podpięcia zasilania (baterii) a nie uzbrojonych/odpalonych silników (bo to nie jest jednoznaczne).

      Usuń
  59. tak zrobiłem sobie rewersy tylko nie wiem który tryb mam wybrać :
    HELI 1
    HELI 2
    HELI 3
    HELI 6

    jak myślisz??

    OdpowiedzUsuń
  60. Troche nie bardzo wiem co to to HELI?
    W pierwszym meni wchodzisz w STICK SET i robisz MODE 2
    Później w drugie meni w REVERSE i robisz :
    AIL-normalnie
    ELE-revers
    THR-rewers
    RUD-normalnie

    OdpowiedzUsuń
  61. jak ustawisz to wejdż w DISPLEY w drugim meni i zobacz jak wyszło

    OdpowiedzUsuń
  62. jak zmieniam ustawienia na helikopter to wyskakują mi cztery opcje.
    HELI 1
    HELI 2
    HELI 3
    HELI 4

    i nie wiem którą mam wybrać...

    a rewersy juz ustawiłem, dziekuje.

    OdpowiedzUsuń
  63. jeśli to jest HELI to prawdopodobnie ustawienia na 4 rozne helikoptery czyli bierz pierszy wolny,a rozumiem ze przepustnice masz w lewej rece?

    OdpowiedzUsuń
  64. moze masz nowsze oprogramowanie w tym nadajniku bo mój ma juz ze 2 lata

    OdpowiedzUsuń
  65. mam drona (quadrocopter) i takie ustawienia mi wyskakują po wybraniu helikoptera bo chyba mam helikopter wybrać jak bede dronem sterował czy nie?

    OdpowiedzUsuń
  66. tak może być helikopter ja tak ustawiłem i lata dobrze

    OdpowiedzUsuń
  67. u Ciebie tez silniki obracają sie po uzbrojeniu nierówno??

    OdpowiedzUsuń
  68. jak ustawie na WERY SLOW to tylko 2 sie obracaja ale przestawiłem na SLOW i juz nie widac problemu,nie wiem czy tak jest dobrze ale polatam to zobacze jak wiatru nie bedzie

    OdpowiedzUsuń
  69. gdzie ustawiałeś tą opcje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej,odleciałeś juz ??

      Usuń
    2. nie odleciałem... mam dość! teraz zaczą sie przewracać do tyłu.
      nie wiem co jest grane.boje sie go poderwać gwałtownie bo nie wiem co sie stanie... silniki chyba nie pracują równo.
      jak sprawdzałem silniki tak jak mi napisałeś to:
      A był nr3
      B był nr4
      C był nr1
      D był nr3

      zmieniłem Ato1 Bto2 Cto3 Dto4 i przewraca sie do tyłu.
      dodam ze mam dokładany moduł CORONA i nie wiem czy mam coś w nim zmieniać czy programować...

      Usuń
    3. może to byc wina kompasu??

      Usuń
    4. wina żyroskopu bardziej,kalibrowałeś ?

      Usuń
    5. jak ustawisz model tyłem do siebie to A-jast prawy górny lewe obroty B-prawy dolny prawe obroty C-lewy dolny lewe obroty D-lewy górny prawe obroty

      Usuń
    6. napewno tak??

      Usuń
    7. no ja tak mam i dzisiaj latałem bez problemu,tylko czekam na cieplejsze dni

      Usuń
    8. a podpiete mam w kolejności takiej jak jest tu opisana na forum

      Usuń
    9. Jeśli kopter wywraca się od razu przy starcie na którąś ze stron to najczęściej z dwóch powodów: brak lub nadmiar któregoś z rewersów lub źle podpięte silniki pod odpowiednie kanały.

      Usuń
    10. zmienie i sprawdze.jak wgrywaleś ustawienia od nowa to używałeś przycisku RESET na apm 2.6?

      Usuń
    11. to ustawienie dotyczy quad X czy quad + jaki Ty masz??
      i z jakiego regulatora używasz??

      Usuń
    12. Quad X a regulatory 25A 4in1 takie jak tutaj na blogu mają Panowie,
      wgrywałem drugi raz bez resetu

      Usuń
    13. mam zrobione wszystko identycznie jak tutaj opisane zostało na blogu ,tylko rame mam 450 i troszke słabsze silniki

      Usuń
  70. jest opisana w punkcie 6 ,przy uzbrajaniu silników,pod warunkiem że masz kontroler APM2,6

    OdpowiedzUsuń
  71. Witam wszystkich , przymierzam się do zbudowania swojego pierwszego drona :), z góry przepraszam za ew. głupie pytania jeśli się pojawią ale nie mam niestety doświadczenia w tematach RC, ( znam się jedynie co nieco na elektronice). Mam już mniej więcej skompletowany zestaw ale prosiłbym o poradę co wybrać:
    1) aparatura: http://abc-rc.pl/SANWA-AQUILA-6 czy http://abc-rc.pl/p/103/3145/aparatura-sanwa-sd-6g-2-4ghz-fhss-mode-2-aparatury-rc-zestawy-aparatury-i-osprzet-rc.html czy też może turnigy 9?
    2) http://abc-rc.pl/ArduCopter-APM-2-6-GPS czy http://abc-rc.pl/Open-Pilot-CC3D .
    Silniki wybiore chyba Emax MT2216, lub podobne.
    Czy te elementy będą ze sobą dobrze współpracować? Chciałbym w niedalekiej przyszłości rozbudować mojego drona o gimbal i FPV.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1) SANWA to znana i poważana marka wśród modelarzy, porządna japońska jakość (AQUILA 6 jest nowszą odsłoną SD-6G), z kolei Turnigy 9X (lepiej chyba brać 9X bo nowsza niż 9) to tania chińska aparatura o bardzo dużych możliwościach, przez co ostatnio jest bardzo popularna wśród początkujących modelarzy i najczęściej wybierana jako pierwsza aparatura modelarska. Wybór jest Twój - jeśli stać Cię na dorzucenie 200zł do Turnigy 9X to bierz SANWĘ.
      2) Tu nie ma raczej porównania, APM 2.6 ma o wiele większe możliwości niż prosty kontroler CC3D, ale jeśli zależy Ci na prostym sterowaniu dronem, bez programowania misji i bez wydziwionych trybów lotów to bierz tańszy.
      3) Czemu miałyby nie współpracować?;) Aparatura ma swój odbiornik i nadajnik, praktycznie wszystkie obecne odbiorniki 2,4GHz bez problemu współpracują z płytkami sterującymi (autopilotami) do kopterów.

      Usuń
    2. Rozwiałeś moje wątpliwości, Dzięki :)

      Usuń
  72. Panowie kalibracja żyroskopu to inaczej kalibracja accelerometru??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akcelerometr to nie żyroskop, ale w APM kalibruje się tylko akcelerometr i kompas.

      Usuń
  73. a kalibruje sie żyroskop?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, wystarczy akcelerometr i kompas - to, co jest w kalibracji APM obowiązkowe.

      Usuń
  74. witam
    dzis sprawdzałem drona po ustawieniu wszystkich silników tak jak pisał Remek i chłopaki. i dalej leci na prawą strone... jak go złapałem w ręce to ucieka cały czas na prawą stronę.Czy moge w innym trybie lotu wystartować? może jest coś z żyroskopem. W mission planner sprawdzam przed odlotem zawsze czy jest dron wypoziomowany i faktycznie jest... co może być przyczyną??

    jak montowałem silniki to mi sie pomieszały CW i CCW ale zamontowałem na rame i ustawiłem zeby się kręciły jak w opisie.

    Proszę o pomoc.

    czy kompas musi być zamontowany w centralnym punkcie ? i w poprawnym kierunku??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Startować jest najlepiej w trybie STAB (stabilizacja), ale możesz próbować w innym. Kompas wcale nie musi być w centrum dokładnie, za tu musi być w poprawnym kierunku + musi być w miarę odsunięty od kabli wysokoprądowych (np. tych między baterią a akumulatorem). Ale kompas nie ma nic do rzeczy w trybie stabilizacji - on dopiero zaczyna działać w trybach np. loiter, RTL czy Auto, natomiast w trybie Stabilizacji APM korzysta jedynie z akcelerometru. Ja bym na Twoim miejscu jeszcze raz zainstalował Arducopter (software) i od początku skonfigurował. Jeśli jesteś pewien, że masz wszystkie rewersy dobrze i dobrze zamontowane śmigła na odpowiednich ramionach to spróbuj - np. przeinstaluj APM na momen na Arduplane a potem znów na Arducopter i przejdź kalibrację od nowa. Kiedyś mieliśmy jazdy z kompasem (za nic w świecie nie chciał wskazywać odpowiednich kierunków więc nie działał Loiter/RTL/Auto) i okazało się, że pomogło od nowa wgranie softu i kalibracja.

      Usuń
    2. przeinstaluj APM na momen na Arduplane a potem znów na Arducopter

      nie rozumiem

      chodzi o to aby w MP zrobić konfiguracje od nowa??

      Usuń
    3. Konfiguracja swoją drogą, ale spróbuj przeinstalować sam software, który siedzi w APM 2.6 (zakładka Initial Setup >> Install Firmware >> Arducopter V3.2). Nie wiem czy Tobie pomoże, ale spróbować możesz, po instalacji firmware trzeba zrobić konfigurację od nowa, ale to akurat samo powinno Ci się uruchomić, a jak nie to uruchom po prostu Wizarda.

      Usuń
    4. a jeżeli to nie pomoże??

      Usuń
    5. Kolego a z daleka jesteś ?bo ja z Częstochowy,może bym Ci coś pomógł?

      Usuń
  75. no właśnie a moze nie masz trybu stabilize tylko któryś od GPS,ja pierwszy raz tez tak zrobiłem,podłączyłem baterie w domu i wyszedłem z nim na dwór oczywiście przy kazdym starcie szukał miejsca w którym go załączyłem :(

    OdpowiedzUsuń
  76. ja z Tarnobrzega kawał drogi.
    mam tylko zaznaczony tryb stabilize

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tylko w MP podświetlona jest piąta ramka z napisem stabilize,tam w gdzie sie wybiera rodzaj trybu lotu

      http://i.imgur.com/GMY0TAF.jpg

      u mnie cały czas jest podświetlone Flight mode 5 i na wszystkich ustawione stabilize

      Usuń
    2. STABILIZE to widze ze masz na MODE1

      Usuń
  77. dzisiaj kolo 22 prześle Wam zdjęcia drona takie dokładniejsze może coś znajdziecie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może zamiast zdjęć nakręć cały proces konfiguracji kamerą, podobnie jak ustawienia aparatury i próby silników - wtedy będzie łatwiej niż same zdjęcia.

      Usuń
  78. Dokładnie,najlepiej jakieś filmy powstawiaj

    OdpowiedzUsuń
  79. ok dziś to zrobie tylko kolo 22 może 23 bo musi mi synek usnąć bo inaczej nie da rady.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie, mój syn też jeszcze nie śpi ;)

      Usuń
    2. film sie ładuje... jeszcze nie napisałem Wam że:
      -stabilizator dla APM mam bezpośrednio zamontowany na regulatorze.

      -jak po testach wczorajszych podłączyłem do MP to dron stał prosto a żyroskop pokazywał co innego... link

      http://zapodaj.net/b7e857577ebb6.jpg.html

      Usuń
    3. Jeśli MP pokazuje "krzywo" horyzont to znaczy, że podczas konfiguracji akcelerometru nie był równo ustawiony kopter w poziomie albo sam APM Ci się przechylił na ramie już po konfiguracji. Co do bliskości APM i GPS/kompasu od regulatora i kabli wysokoprądowoych - niestety tutaj mogą być zakłócenia. Nie powinny być widoczne tak bardzo w trybie stabilizacji, ale osobiście zalecam odsunięcie od siebie tych części, bo regulator i kable prądowe potrafią mocno wpływać na akcelerometr i kompas w szczególności.

      Usuń
    4. po konfiguracji jest wszystko ok. pokazuje prosto.ale jak podepne zasilanie do regulatora i po chwili podepnę pod MP to pokazuje krzywo.

      Usuń
    5. czym moge odizolować APM od regulatora bo nie mam części żeby piętro zrobić...

      Usuń
  80. https://www.youtube.com/watch?v=NRMT4-sxC9E&feature=youtu.be

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://zapodaj.net/335abe880d620.jpg.html

      Usuń
    2. Jak dla mnie kalibracja przebiega bez zarzutów. Wydaj mi się, że proces kalibracji akcelerometru nie był pełny (mimo, że został przerwany przez MP i zapisano ustawienia), bo wygląda jakby nie we wszystkie białe kropki udało Ci się trafić. Co do samego montażu GPS/kompasu - w przyszłości możesz mieć z tym problem, bo: 1) leży blisko kabli prowadzących do silnika i całkiem niedaleko regulatora, a pole elektromagnetyczne generowane przez te kable może zakłócać działanie kompasu; 2) jest dość nisko położony (niżej niż APM) więc przy określonych położeniach i nachyleniach koptera może być przesłaniany przez inne elementy koptera. GPS/kompas powinien być najwyżej na całej ramie i możliwe daleko od wszelkich innych kabli i regulatorów.

      Usuń
    3. Gps tylko na chwile tak zaczepiłem bo czekam na maszt do gps.

      Usuń
  81. nowy problem sie pojawił... nie uzbraja silników tak jak zawsze;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj 2-3 razy, jak nie idzie to może być problem z rewersami.

      Usuń
  82. niestety dziś juz nie dałem rady sprawdzić drona ale postaram sie jutro.

    Wszystkiego dobrego Wam życze na Nowy Rok!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki i wzajemnie - wszystkiego najlepszego na cały 2015! ;)

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Witam,co taka cisza na forum? jak tam kolego postępy z Twoim quadem udało się juz lecieć??

      Usuń
    4. witam
      dzis sprawdzałem drona po wgraniu softu... i nadal mi wywraca się na bok.
      a żyroskop pokazuje ze jest dron krzywo,a stoi prosto ,nie wiem co jest grane ;(

      Usuń
    5. Zdecydowanie trzeba rozwiązań problem w pierwszej kolejności źyroskopu - musi pokazywać poziom gdy stoi równo, inaczej zawsze będzie go wywracać, bo APM 2.6 po oderwaniu od ziemi będzie próbował wyprostować mu horyzont. Ardu powinien wskazywać ten sam horyzont zarówno przy konfiguracji jak i po zwykłym podpięciu go do komputera i po połączeniu z Mission Plannerem. Jeśli tutaj nie będzie prawidłowych wskazań to osobiście kończą mi się pomysły, może jest wadliwy. Ew. może mi go Pan wysłać pocztą i sprawdzę go u siebie na swoim quadcopterze.

      Usuń
    6. odizolowałem APM'a kawałkiem tektury owiniętym folią aluminiową i podłożyłem plastikowy element i APM jest jakieś 7cm wyżej od regulatora... przesyłam zdjęcie APM możecie sprawdzić czy wszystko jest podpięte prawidłowo??

      http://zapodaj.net/334f4a8db24cd.jpg.html

      Usuń
    7. Folia aluminiowa nie na wiele się tu nada, podobno jest jakiś specjalny rodzaj płytki metalowej, która dobrze izoluje, dostępna na e-bayu, ktoś z forum modelarskiego kiedyś o tym pisał, ale nie mogę znaleźć póki co (postaram się potem podesłać). 7cm wyżej? Chyba 7mm?;) Podpięcie wygląda OK. Zasilasz APM przez Power Module, tak?

      Usuń
    8. nie przez zworkę na JP

      Usuń
    9. hej,ja ma APM tak jak Ty czyli na górze wraz z amortynacją a regulator od samego dołu,natomiast baterie wkładam w sam środek modelu i jest ok

      Usuń
    10. a ok, bo nie zauważyłem tam tej zworki na zdjęciu.

      Usuń
    11. nie wiem co mam robić pomysły mi sie skończyły.

      Usuń
    12. a jak kalibrujesz żyroskop to kabel USB nie ugina Ci samej płytki przy kalibracji? bo u mnie tak było dopiero po paru godzinach do tego doszedłem

      Usuń
    13. Słuszna uwaga - APM po kalibracji nie może być ruszany, dotykany, przesuwany - powinien być jak najlepiej przymocowany do konstrukcji. My również mieliśmy problemy ze stabilnością gdy parę razy podczas wymiany baterii (od spodu) kładliśmy kopter na trawie do góry podwoziem (APM dotykał ziemi), wtedy nieznaczne przesunięcia APM'a powodowały, że potrafił zaszaleć w powietrzu. Teraz jest przypięty stabilnie rzepami, zipperami i do tego jest odizolowany miękkim filcem, żeby nie drżał od konstrukcji.

      Usuń
    14. nie rusza mi sie... a na horyzoncie pokazuje dość duży przechył;/

      szukałem i coś takiego znalazłem

      http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?p=281348&sid=98d7babe4cbe3ace11d50fe25a3fc01b

      mówią o jakimś regulatorze 5V -> 3,3V. nie wiem o co biega...

      Usuń
    15. cieżka sprawa,może wyślij to do kolegi czyli cały ten APM z kompasem i sprawdzi

      Usuń
    16. a APM kupiony z ABC-RC czy jakiś inny?

      Usuń
    17. Bo ten wątek z forum co podesłałeś to są APMy ze strony GoodLuckBuy, więc jak sama nazwa sklepu mówi trzeba mieć "dużo szczęścia" do kupowanych tam produktów, żeby działały ;) jak widać chińczyk chińczykowi nie równy.

      Usuń
    18. kupiony na abc-rc.pl

      Usuń
    19. Panowie juz mi chyba nie szaleje horyzont (narazie) ale dalej leci na bok... teraz do tyłu a REW mam na THR i ELE.

      i nie wiem co dalej...

      Usuń
    20. jest coraz lepiej ale nie moge dojść ładu bo teraz już prawie chce sie oderwać od ziemi ale zaczyna się obracać... w prawo ;/ ale nie startuje tylko wywala sie

      Usuń
  83. Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku !!
    Mam pytanie czy jak bym chciał zwiekszyc siłe podnoszenia quada to moge podłączyć LiPo 14,8V,czy lepiej śmigła z większym nachyleniem łopat ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedź na pytanie: http://leda.redcart.pl/templates/images/description/995/Image/silnikemax/mt2216t.jpg - większy prąd przy tych samych śmigłach (10x4.5) to większy uciąg (maksymalnie z 670g do 950g na silnik). Oczywiście większy prąd + większe śmigło to jeszcze większy uciąg, ale pobór prądu też wzrasta więc czasem jest to kosztem czasu lotu.

      Usuń

Popularne posty

Nasze zdjęcia dronów:

Created with flickr badge.