IronSky

piątek, 3 kwietnia 2015

Jak zdobyć świadectwo kwalifikacji UAVO?


Ponieważ poprzedni wpis - relacja ze zdawania egzaminu na świadectwo kwalifikacji UAVO pokazał, że jest spore zainteresowanie tym tematem postanowiłem w skrócie (ale konkretnie, wszystko co potrzebne) opisać, jak się do tego zabrać, co trzeba zrobić, opłacić i wysłać, by zdobyć certyfikat UAVO. Zatem zapraszam szczególnie osoby, które chcą jeszcze zdążyć przed wejściem w życie nowej ustawy o obowiązkowych szkoleniach.

niedziela, 29 marca 2015

Relacja z egzaminu na świadectwo kwalifikacji UAVO - Aeroklub Gliwice, 27.03.2015r.


Budowanie dronów to duża przyjemność, jeszcze większa - latanie nimi i świadomość, że zbudowało się coś, co odrywa się od ziemi, reaguje prawidłowo na stery i w dodatku może robić fajne foty z powietrza. Ale trzeba sobie stawiać kolejne cele i je realizować. W ten dość naturalny sposób postanowiłem podejść do egzaminu do uzyskania świadectwa kwalifikacji operatora drona - UAVO. Jak niektórzy zapewne wiedzą, UAVO upoważnia do komercyjnego wykorzystania dronów. A ponieważ co raz więcej osób pyta o możliwość zrobienia zdjęć i filmów z powietrza i chce za to godnie zapłacić to czemu nie ;). Tak więc zapraszam na moją relację z egzaminu na UAVO, który odbył się w Aeroklubie Gliwickim w miniony piątek, czyli 27.03.2015r.

czwartek, 12 marca 2015

[3] Budujemy dron wyścigowy QAV-250 - FPV: potrzebne części, podłączenie, wrażenia z lotów


Ponad miesiąc minął od naszego ostatniego wpisu, ale nie próżnowaliśmy. Do naszej floty przybył nowy piękny elektroszybowiec GAMA 2100, odbyliśmy kilka fajnych wypadów na loty i oblataliśmy nasze koptery duże i małe, z FPV i bez. Zatem przyszedł czas, żeby opisać co i jak z QAV250 w kontekście przysposobienia go do lotów FPV. Zapraszamy.

czwartek, 5 lutego 2015

Gogle FPV NaPolskimNiebie.pl - recenzja


Ponieważ nasz mini-quad QAV 250 jest już gotów do lotów i czeka jedynie na montaż kamery i nadajnika FPV postanowiliśmy się doposażyć w gogle FPV autorstwa Marka Rokowskiego ze sklepu NaPolskimNiebie.pl. Wprawdzie mamy jeszcze jeden monitorek 9" FPV (z allegro, kosztował całe 50zł), który już sprawdził się w boju i działa całkiem nieźle, ale w słoneczne jasne dni niewiele na nim widać, a przy szybkich lotach (domyślnie: wyścigach) musimy mieć dobrej jakości podgląd z kamery. Wybór padł na nasze rodzime rozwiązanie, które nie jest specjalnie drogie, zebrało już trochę pozytywnych recenzji u modelarzy i zachęciło nas do wypróbowania. Wybraliśmy wersję gogli FPV 5", czyli największe z dostępnych + nowy dostępny od 2 tygodni monitor Cyclope Eye 5'' wersja Q z nowym sterownikiem i z tego względu ma mieć lepsze odwzorowanie kolorów (to się okaże;). Zatem zapraszam do krótkiej recenzji tego produktu.

wtorek, 20 stycznia 2015

[2] Budujemy dron wyścigowy QAV-250 - Połączenie elektroniki, konfiguracja i lot


Czas na drugi post z serii "Budujemy dron wyścigowy QAV-250", którego można nabyć w kompletnym zestawie ARTF (Almost Ready To Fly - jedynie bez aparatury i baterii) w ABC-RC.pl. W tym artykule opisujemy jak rozmieścić elektronikę na ramie, jak połączyć regulatory do sterownika i dalej do odbiornika, jak przeprowadzić podstawową konfigurację, no i odbędziemy swój pierwszy lot tym "maleństwem". Zapraszam do poczytania!

środa, 14 stycznia 2015

[1] Budujemy dron wyścigowy QAV-250 - Składanie części z zestawu



Witajcie w nowym roku i od razu z nowym projektem z naszej strony. Tym razem w nasze ręce wpadł mini-quadcopter QAV-250 ze sklepu ABC-RC. Jest to całkiem inna konstrukcja od naszego poprzedniego projektu dużego drona o średnicy 650 mm. Tym razem bierzemy na warsztat naprawdę mały i do tego relatywne tani quadcopter, który:
  1. bardzo dobrze nadaje się do wyścigów dronów w klasie 250 (przekątna drona od przeciwległych silników wynosi jedynie 250mm)
  2. jest stworzony do lotów FPV (w zestawie gotowa wręga na kamerę płytkową)
  3. jest sprzedawany w kompletnym zestawie - do lotu potrzebna jest jedynie bateria i odbiornik+aparatura.
Jak na prawdę sprawuje się w locie, jakie są jego plusy i minusy dowiecie się tego z nami w następnym artykule. A póki co zabraliśmy się z jego budowę, czyli złożenie zestawu części w jedną całość. Zapraszamy do relacji!

środa, 31 grudnia 2014

Podsumowanie 2014 i postanowienia na 2015 rok


Przyszedł czas wielkich podsumowań 2014 roku! Ale spokojnie, będzie bez przesadnej powagi - chcemy jedynie pokazać Wam, jak wyglądał ten rok z naszej perspektywy i podziękować za liczne odwiedziny, komentarze i zaangażowanie w prowadzenie tego bloga. A zatem...


poniedziałek, 29 grudnia 2014

Konfiguracja regulatora EMAX 4in1 SimonK (4x25A)



W komentarzach pod niektórymi postami wciąż dostajemy od Was wiele pytań o konfigurację regulatora ESC EMAX 4in1 SimonK, którego polecaliśmy i użyliśmy we własnym modelu. Konfiguracja regulatora może niestety sprawiać problemy szczególnie tym, którzy wcześniej nie mieli żadnej styczności z modelarstwem RC i regulatorami. Z tego względu stwierdziliśmy, że przydałby się jeden wpis wyjaśniający wszystko od podstaw tak, aby nikt już nie miał potem żadnych wątpliwości związanych z ustawieniami tego regulatora. A zatem zapraszam do przeczytania i obejrzenia szczegółów.

piątek, 7 listopada 2014

Krok 11: Dobór i rozmieszczanie anten FPV i RC - teoria

Ten wpis czekał na swoją publikację ponad rok. Nasze zainteresowanie FPV nie jest specjalnie duże, a fascynacja lotami FPV była dość krótka. Stąd takie opóźnienia w tym wpisie, bo teoria na temat doboru anten i zasady ich działania nie jest taka prosta dla laika. W końcu jednak udało się dokończyć artykuł. "Krok 11" w tytule nawiązuje do naszej serii wpisów na temat konstrukcji modelu pod FPV krok po kroku. Zapraszamy!



Rozmieszczenie anten w samolocie RC jest niezwykle ważne - wpływa na zasięg lotu oraz możliwe zakłócenia sygnału. Szczególnie ma to znaczenie w kontekście RC + FPV, gdy na pokładzie znajduje się zarówno odbiornik RC jak i nadajnik video FPV. Sytuacja szczególnie komplikuje się gdy częstotliwości nadawania i odbierania obydwu urządzeń nakładają się - ma to miejsce nie tylko wtedy, gdy obydwie częstotliwości są takie same; wystarczy, że jedna z nich jest wielokrotnością drugiej - wtedy efekt "nakładanie" również występuje i powoduje znaczne zakłócenia.

Taka sytuacja ma miejsce również u mnie: aparatura działająca na 2,4GHz oraz Fox 800 do odbioru i nadawania obrazu i dźwięku FPV działający na 1,2GHz. Jest to dość częsty przypadek w modelarstwie i najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest... zmiana jednej z częstotliwości nadawania/odbierania. Z tego względu modelarze FPV, którzy zajmują się stricte FPV i planują długie loty wybierają (w Polsce) najczęściej inną częstotliwość RC: 433Mhz. To jednak wymaga zmiany odbiornika i nadajnika RC, a co za tym idzie - generuje koszty. Polecamy taką zmianę, ale jako, że sami latamy na 2,4GHz spróbujemy "sprzedać" jakiś sposób na zminimalizowanie zakłóceń wynikających z tych częstotliwości.

poniedziałek, 13 października 2014

[10] Budujemy quadcopter - 10 rzeczy, które zabieramy na loty

To wszystko mieści się w jednym małym plecaku. To wszystko co nam potrzebne do lotów ;).

Na loty zwykle wybieramy się wyposażeni w skrzynkę narzędziową, w której mamy wszystko co jest nam potrzebne do serwisowania koptera. To jeszcze przyzwyczajenie z latania modelami samolotów, gdzie w razie kraksy klej i taśma zwykle załatwiały sprawę, ale często przydawały się dodatkowe narzędzia. Skrzynia w 90% wyjazdów jest jednak nie wykorzystywana i stanowi zbędny mało poręczny balast. Poszliśmy zatem po rozum do głowy i zdecydowaliśmy zabierać ze sobą tylko to, co naprawdę niezbędne. I tak udało nam się spakować w jeden bardzo mały plecak, którego połowę wypełnia aparatura, a pozostałe rzeczy to naprawdę drobiazgi...

Popularne posty

Nasze zdjęcia dronów:

Created with flickr badge.