Ponieważ poprzedni wpis - relacja ze zdawania egzaminu na świadectwo kwalifikacji UAVO pokazał, że jest spore zainteresowanie tym tematem postanowiłem w skrócie (ale konkretnie, wszystko co potrzebne) opisać, jak się do tego zabrać, co trzeba zrobić, opłacić i wysłać, by zdobyć certyfikat UAVO. Zatem zapraszam szczególnie osoby, które chcą jeszcze zdążyć przed wejściem w życie nowej ustawy o obowiązkowych szkoleniach.
Jak zrobić drona? To stosunkowo prosta rzecz, choć może nie być tania. Nauczymy Cię jak zbudować drona od podstaw na bazie łatwego do sterowania samolotu RC oraz quadcoptera. Obserwuj nasz blog!
piątek, 3 kwietnia 2015
Jak zdobyć świadectwo kwalifikacji UAVO?
Ponieważ poprzedni wpis - relacja ze zdawania egzaminu na świadectwo kwalifikacji UAVO pokazał, że jest spore zainteresowanie tym tematem postanowiłem w skrócie (ale konkretnie, wszystko co potrzebne) opisać, jak się do tego zabrać, co trzeba zrobić, opłacić i wysłać, by zdobyć certyfikat UAVO. Zatem zapraszam szczególnie osoby, które chcą jeszcze zdążyć przed wejściem w życie nowej ustawy o obowiązkowych szkoleniach.
niedziela, 29 marca 2015
Relacja z egzaminu na świadectwo kwalifikacji UAVO - Aeroklub Gliwice, 27.03.2015r.
Budowanie dronów to duża przyjemność, jeszcze większa - latanie nimi i świadomość, że zbudowało się coś, co odrywa się od ziemi, reaguje prawidłowo na stery i w dodatku może robić fajne foty z powietrza. Ale trzeba sobie stawiać kolejne cele i je realizować. W ten dość naturalny sposób postanowiłem podejść do egzaminu do uzyskania świadectwa kwalifikacji operatora drona - UAVO. Jak niektórzy zapewne wiedzą, UAVO upoważnia do komercyjnego wykorzystania dronów. A ponieważ co raz więcej osób pyta o możliwość zrobienia zdjęć i filmów z powietrza i chce za to godnie zapłacić to czemu nie ;). Tak więc zapraszam na moją relację z egzaminu na UAVO, który odbył się w Aeroklubie Gliwickim w miniony piątek, czyli 27.03.2015r.
czwartek, 12 marca 2015
[3] Budujemy dron wyścigowy QAV-250 - FPV: potrzebne części, podłączenie, wrażenia z lotów
Ponad miesiąc minął od naszego ostatniego wpisu, ale nie próżnowaliśmy. Do naszej floty przybył nowy piękny elektroszybowiec GAMA 2100, odbyliśmy kilka fajnych wypadów na loty i oblataliśmy nasze koptery duże i małe, z FPV i bez. Zatem przyszedł czas, żeby opisać co i jak z QAV250 w kontekście przysposobienia go do lotów FPV. Zapraszamy.
czwartek, 5 lutego 2015
Gogle FPV NaPolskimNiebie.pl - recenzja
Ponieważ nasz mini-quad QAV 250 jest już gotów do lotów i czeka jedynie na montaż kamery i nadajnika FPV postanowiliśmy się doposażyć w gogle FPV autorstwa Marka Rokowskiego ze sklepu NaPolskimNiebie.pl. Wprawdzie mamy jeszcze jeden monitorek 9" FPV (z allegro, kosztował całe 50zł), który już sprawdził się w boju i działa całkiem nieźle, ale w słoneczne jasne dni niewiele na nim widać, a przy szybkich lotach (domyślnie: wyścigach) musimy mieć dobrej jakości podgląd z kamery. Wybór padł na nasze rodzime rozwiązanie, które nie jest specjalnie drogie, zebrało już trochę pozytywnych recenzji u modelarzy i zachęciło nas do wypróbowania. Wybraliśmy wersję gogli FPV 5", czyli największe z dostępnych + nowy dostępny od 2 tygodni monitor Cyclope Eye 5'' wersja Q z nowym sterownikiem i z tego względu ma mieć lepsze odwzorowanie kolorów (to się okaże;). Zatem zapraszam do krótkiej recenzji tego produktu.
wtorek, 20 stycznia 2015
[2] Budujemy dron wyścigowy QAV-250 - Połączenie elektroniki, konfiguracja i lot
Czas na drugi post z serii "Budujemy dron wyścigowy QAV-250", którego można nabyć w kompletnym zestawie ARTF (Almost Ready To Fly - jedynie bez aparatury i baterii) w ABC-RC.pl. W tym artykule opisujemy jak rozmieścić elektronikę na ramie, jak połączyć regulatory do sterownika i dalej do odbiornika, jak przeprowadzić podstawową konfigurację, no i odbędziemy swój pierwszy lot tym "maleństwem". Zapraszam do poczytania!
środa, 14 stycznia 2015
[1] Budujemy dron wyścigowy QAV-250 - Składanie części z zestawu
Witajcie w nowym roku i od razu z nowym projektem z naszej strony. Tym razem w nasze ręce wpadł mini-quadcopter QAV-250 ze sklepu ABC-RC. Jest to całkiem inna konstrukcja od naszego poprzedniego projektu dużego drona o średnicy 650 mm. Tym razem bierzemy na warsztat naprawdę mały i do tego relatywne tani quadcopter, który:
- bardzo dobrze nadaje się do wyścigów dronów w klasie 250 (przekątna drona od przeciwległych silników wynosi jedynie 250mm)
- jest stworzony do lotów FPV (w zestawie gotowa wręga na kamerę płytkową)
- jest sprzedawany w kompletnym zestawie - do lotu potrzebna jest jedynie bateria i odbiornik+aparatura.
Jak na prawdę sprawuje się w locie, jakie są jego plusy i minusy dowiecie się tego z nami w następnym artykule. A póki co zabraliśmy się z jego budowę, czyli złożenie zestawu części w jedną całość. Zapraszamy do relacji!
środa, 31 grudnia 2014
Podsumowanie 2014 i postanowienia na 2015 rok
Przyszedł czas wielkich podsumowań 2014 roku! Ale spokojnie, będzie bez przesadnej powagi - chcemy jedynie pokazać Wam, jak wyglądał ten rok z naszej perspektywy i podziękować za liczne odwiedziny, komentarze i zaangażowanie w prowadzenie tego bloga. A zatem...
poniedziałek, 29 grudnia 2014
Konfiguracja regulatora EMAX 4in1 SimonK (4x25A)
piątek, 7 listopada 2014
Krok 11: Dobór i rozmieszczanie anten FPV i RC - teoria
Ten wpis czekał na swoją publikację ponad rok. Nasze zainteresowanie FPV nie jest specjalnie duże, a fascynacja lotami FPV była dość krótka. Stąd takie opóźnienia w tym wpisie, bo teoria na temat doboru anten i zasady ich działania nie jest taka prosta dla laika. W końcu jednak udało się dokończyć artykuł. "Krok 11" w tytule nawiązuje do naszej serii wpisów na temat konstrukcji modelu pod FPV krok po kroku. Zapraszamy!
Rozmieszczenie anten w samolocie RC jest niezwykle ważne - wpływa na zasięg lotu oraz możliwe zakłócenia sygnału. Szczególnie ma to znaczenie w kontekście RC + FPV, gdy na pokładzie znajduje się zarówno odbiornik RC jak i nadajnik video FPV. Sytuacja szczególnie komplikuje się gdy częstotliwości nadawania i odbierania obydwu urządzeń nakładają się - ma to miejsce nie tylko wtedy, gdy obydwie częstotliwości są takie same; wystarczy, że jedna z nich jest wielokrotnością drugiej - wtedy efekt "nakładanie" również występuje i powoduje znaczne zakłócenia.
Taka sytuacja ma miejsce również u mnie: aparatura działająca na 2,4GHz oraz Fox 800 do odbioru i nadawania obrazu i dźwięku FPV działający na 1,2GHz. Jest to dość częsty przypadek w modelarstwie i najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest... zmiana jednej z częstotliwości nadawania/odbierania. Z tego względu modelarze FPV, którzy zajmują się stricte FPV i planują długie loty wybierają (w Polsce) najczęściej inną częstotliwość RC: 433Mhz. To jednak wymaga zmiany odbiornika i nadajnika RC, a co za tym idzie - generuje koszty. Polecamy taką zmianę, ale jako, że sami latamy na 2,4GHz spróbujemy "sprzedać" jakiś sposób na zminimalizowanie zakłóceń wynikających z tych częstotliwości.
Rozmieszczenie anten w samolocie RC jest niezwykle ważne - wpływa na zasięg lotu oraz możliwe zakłócenia sygnału. Szczególnie ma to znaczenie w kontekście RC + FPV, gdy na pokładzie znajduje się zarówno odbiornik RC jak i nadajnik video FPV. Sytuacja szczególnie komplikuje się gdy częstotliwości nadawania i odbierania obydwu urządzeń nakładają się - ma to miejsce nie tylko wtedy, gdy obydwie częstotliwości są takie same; wystarczy, że jedna z nich jest wielokrotnością drugiej - wtedy efekt "nakładanie" również występuje i powoduje znaczne zakłócenia.
Taka sytuacja ma miejsce również u mnie: aparatura działająca na 2,4GHz oraz Fox 800 do odbioru i nadawania obrazu i dźwięku FPV działający na 1,2GHz. Jest to dość częsty przypadek w modelarstwie i najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest... zmiana jednej z częstotliwości nadawania/odbierania. Z tego względu modelarze FPV, którzy zajmują się stricte FPV i planują długie loty wybierają (w Polsce) najczęściej inną częstotliwość RC: 433Mhz. To jednak wymaga zmiany odbiornika i nadajnika RC, a co za tym idzie - generuje koszty. Polecamy taką zmianę, ale jako, że sami latamy na 2,4GHz spróbujemy "sprzedać" jakiś sposób na zminimalizowanie zakłóceń wynikających z tych częstotliwości.
poniedziałek, 13 października 2014
[10] Budujemy quadcopter - 10 rzeczy, które zabieramy na loty
To wszystko mieści się w jednym małym plecaku. To wszystko co nam potrzebne do lotów ;). |
Na loty zwykle wybieramy się wyposażeni w skrzynkę narzędziową, w której mamy wszystko co jest nam potrzebne do serwisowania koptera. To jeszcze przyzwyczajenie z latania modelami samolotów, gdzie w razie kraksy klej i taśma zwykle załatwiały sprawę, ale często przydawały się dodatkowe narzędzia. Skrzynia w 90% wyjazdów jest jednak nie wykorzystywana i stanowi zbędny mało poręczny balast. Poszliśmy zatem po rozum do głowy i zdecydowaliśmy zabierać ze sobą tylko to, co naprawdę niezbędne. I tak udało nam się spakować w jeden bardzo mały plecak, którego połowę wypełnia aparatura, a pozostałe rzeczy to naprawdę drobiazgi...
Subskrybuj:
Posty (Atom)
Popularne posty
-
Nasz skompletowany zestaw quadcoptera, gotowy do złożenia. Ponieważ dostaliśmy kilka głosów od czytelników, że dobrze by było z naszej s...
-
Wiele osób w komentarzach i osobiście pytało nas skąd wziąć materiały i opracowania pytań na egzamin teoretyczny UAVO VLOS. Ci, którzy pr...
-
Choć quadcopter to nasz projekt poboczny (wolimy skrzydlate maszyny latające ;) tak jak obiecaliśmy w poprzednim wpisie - zrobimy również...
-
Nadszedł czas na post, w którym ostatecznie opiszemy ustawienia całej elektroniki do lotu: od połączenia kabli po konfigurację softu. Pos...
-
Nasz zestaw części do quadcoptera już praktycznie skompletowany. Ponieważ jeden z nas się teraz urlopuje, a drugi (czyli ja) ma przeprowadzk...