IronSky

poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Po długiej przerwie wracamy do gry

Cześć. Jak pewnie zauważyliście poprzedni nasz post był z 4 listopada 2013, całe wieki temu. Wiele się w tym czasie wydarzyło, co miało niemały wpływ na brak postów przez te 5 miesięcy. Główny powód to utrata modelu z całą jego zawartością. Pod koniec listopada chcieliśmy zaszaleć.. lot miał być na ok. 8 km w linii prostej, full automat sterowany Ardupilotem. Pogoda strasznie słaba, deszczowa, pełne zachmurzenie, dzień krótki, ale to nic... Zdrowy rozsądek i tak zostawiliśmy w domu, a ślepo zawierzyliśmy elektronice i temu, że "musi się udać". Choć obaj mieliśmy obawy po prostu postawiliśmy wszystko na jedną kartę. A dokładnie 1800zł...

  • Easy Star 2 - 270zł
  • Silnik - 100zł
  • Śmigło - 10zł
  • Serwo (x 4) - 130zł
  • Regulator - 40zł
  • Optima 9 - 300zł
  • Bateria 11,1v - 100zł
  • Ardupilot APM 2.5 - 800zł
  • Kable do APM 2.5 - 40zł
  • Straty moralne - nie do oceny ;-)
Dużo już czasu minęło, strata została odżałowana i pogodziliśmy się z nią. W portfelu lżej, ale najgorsza jest chyba niewiedza: co, gdzie i w którym momencie poszło nie tak, że model nie doleciał w zaplanowane miejsce. Nic to - niech to będzie nauka dla Was, że nie warto aż tak ryzykować i ufać w pełni Ardupilotowi. A jak uczyć się na błędach to najlepiej na cudzych, prawda? ;) Tak czy siak - powoli wracamy do gry! Nowy Ardupilot już zakupiony, choć teraz postanowiliśmy wypróbować wersję sprzedawaną w sklepie abc-rc.pl, a dokładniej http://abc-rc.pl/ArduCopter-APM-2-6-GPS.



Czemu tym razem nie oryginał? Bo:
  1. podróbka tańsza ;-)
  2. chcemy ją przetestować i sprawdzić czy odbiega znacznie od oryginału wykonaniem i jakością
  3. ma nieco inny GPS w zestawie - niby bardziej zaawansowany technologicznie więc sprawdzimy co jest wart (być może nasze poprzednie przeboje z APM 2.5 wynikały właśnie z tamtego GPS'a?)
  4. ma komplet kabli w zestawie do połączenia z odbiornikiem RX za co dajemy dużego plusa, bo dokupienie osobno takich kabelków kosztuje ok. 40zł (można zrobić samemu z kupionych taniej części, ale komu by się chciało ;)
Straciliśmy Easy Stara 2, który był naszą platformą, a zatem potrzebujemy nowego sprzętu. Kandydatów mamy dwóch:

Mała Delta

Przerobiony profil Zagi 120cm, z dodanym kadłubem a'la cegła, przez co całość nosi roboczą nazwę "Latająca Cegła". Kadłub wygląda śmiesznie, nie jest aerodynamiczny, ale za to mieści dosłownie wszystko: dwie kamery frontowe (GoPro3, płytkowa do FPV), aparat fotograficzny kompaktowy o standardowych rozmiarach skierowany obiektywem pionowo w dół, baterie (nie sprawdzaliśmy ile, ale ok. 4 x 2200 wejdzie spokojnie i jeszcze będzie luz), oczywiście regulator, odbiornik i pozostałe okablowanie. Delta ma wyprowadzone po prawym skrzydle okablowanie do nadajnika FPV, który docelowo znajdzie się na krańcu prawego skrzydła. Winglety są odejmowane, montaż na magnesy neodymowe + małe kołeczki do stabilizacji. Póki co silnik to Pelikan RAY C3536/05 ze śmigłem 9x6 (w opcji: śmigło stałe i składane), co daje ciąg ok. 1,5kg. Regulator Hobby King 60A z 20-amperowym zapasem, ale innego nie mieliśmy. Waga do lotu z podstawowym wyposażeniem (bez kamer z jedną batką 2200mAh) to 900g.


Duża Delta 

Ma za sobą jak na razie tylko jeden dzień lotów w całej swojej karierze, ale był to dzień udany. Potem z racji oblatywania ES2 z Ardu poszła w odstawkę, teraz odkopana z odmętów piwnicznych zakamarków będzie znowu latać. Co do specyfikacji - silnik i regiel jest ten sam co wyżej, bo do małej delty przełożyliśmy go właśnie z dużej delty. A jak duża jest? 245cm przy wadze 1620g. Zdjęcia nawet nie mamy, ale z tego jednego dnia lotów mamy film, który już tu zdaję się publikowaliśmy:



Z pewnością nowym wyzwaniem będzie oprogramowanie Ardu do lotów na samolocie typu "delta wing", czyli bez steru wysokości ani kierunku - całe sterowanie przejmują jedynie dwie lotki odpowiednio pomiksowane. Oba modele zostaną przetestowane pod kątem możliwości. Zależy nam przede wszystkim na stabilności lotu i udźwigu, a to wskazuje na większą deltę. Ta jednak jest nieco mało poręczna, wymaga montażu/demontażu skrzydeł i większych przestrzeni do wykonywania zakrętów na czym również nam zależy, bo zamierzamy polatać jeszcze nad różnymi zamkami w Małopolsce, a z terenem do startów i lądowań bywa różnie w takich około zamkowych lokacjach. Tak czy inaczej - powoli przygotowujemy się do sezonu, przerabiamy sprzęt, będziemy testować nowego Ardu i wrócimy do naszego cyklu "kroków" opisujących kolejne etapy prowadzące do tego, by "zrobić sobie drona" od podstaw - tak, jak to sobie założyliśmy.

Stay tuned!

18 komentarzy:

  1. Hej,
    Cieszę się, ze udało się wam podnieść po takim upadku. Gorąco kibicuje nowemu projektowi. Możesz dokładnie napisać jaki masz teraz GPS ? Szkoda, że nie zdecydowaliście się na zakup bezpośrednio w HK poprzez ebay. Podejrzewam, ze w tej cenie mielibyście taki sam zestaw ale z GPS`em uBlox LEA-6H wraz z wbudowanym kompasem. Ja z zakupami zmieściłem się w kwocie 150$. Dokkładnie co i jak tutaj: http://pfmrc.eu/index.php?/topic/42466-apm-26-czyli-od-zera-do-koptera/ Pozdrawiam i gorąco kibicuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, dzięki za wsparcie ;) Co do GPS'a to mamy aktualnie uBlox 6M z kompasem na pokładzie, dokładnie ten: http://witespyquad.gostorego.com/ublox-6m-gps-w-mounting-backplane.html. Twój temat na forum PFMRC przeglądałem nie raz i za każdym razem go polecam, gdy ktoś pyta o drony w rozumieniu "coptery" z autopilotem ;). Pozdrawiam!

      Usuń
  2. He, he, he :)
    Co nie zmienia faktu że dla mnie ta strona była ogromnym ułatwieniem w ogarnięciu tego "cholerstwa". Ale.. jak już człowiek ogarnie to zaczyna się fajna zabawa.
    Teraz dla mnie kolejne wyzwanie - czyli misja :) Wiem że dla Was to praktycznie rutyna, ale.... dla mnie znów adrenalinka będzie skakać. AAAA - jak to jest z logami ? One się tworzą tylko podczas misji czy podczas swobodnego latania także ? Bo kurcze jakoś nic nie mogę znaleźć ? Pozdrawiam i trzymam kciuki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Misja to nigdy nie jest rutyna. To ustrojstwo zawsze (niestety) może nawalić w locie, zgubić sygnał z GPS itd. więc misja zawsze jest z adrenaliną, ale to jest właśnie najfajniejsze ;-P. Co do logów - zapisują się wszystkie niezależnie od trybu lotów (zatem również w manualnym locie) i chyba są zapisywane standardowo zawsze w pamięci Ardu. Trzeba je jedynie zaimportować po lotach przy użyciu Mission Plannera i najlepiej od razu wyczyścić pamięć Ardu na następne loty, bo potem jest bałagan ;) Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Odgrzeję temat. Jak wypada podróbka APM względem oryginału?
    Nigdzie na blogu nie znalazłem Waszych wniosków, a przymierzam się właśnie do zakupienia podróbki i zbudowaniu Skywalkera X5.
    I kolejna sprawa - jak wygląda konfiguracja APM dla delty w porównaniu z klasycznym samolotem? Ciężka przeprawa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze przyznam, że nie zauważyliśmy żadnych różnic w stosunko do oryginału. Oryginał ma może ładniejszy GPS w plastikowym pudełku z napisem 3DR ;) i chyba tyle. Nie udało nam się póki co przetestować APM z deltą, bo na stałe zagościł na quadcopterze, a delta nieco przykurzyła się już w piwnicy więc nie jestem w stanie powiedzieć czy jest z tym przeprawa, ale nie wydaje mi się, żeby cokolwiek było tam skomplikowanego. APM jest tak intuicyjny i prosty w zaprogramowaniu, że nie powinno być żadnych przeszkód w przypadku płatowca czy delty.

      Usuń
  5. W takim razie postanowiłem zakupić cały zestaw: http://www.banggood.com/APM-Flight-Controller-Set-APM-2_8-6MH-GPS-OSD-Radio-Telemetry-etc-p-960341.html
    Jest jeszcze coś takiego: http://www.banggood.com/Mini-APM-Pro-Flight-ControlNEO-6MPM915433Mhz-3DR-Radio-Telemetry-Mini-OSD-p-982500.html
    ale coś brak komentarzy, więc chyba nie będę ryzykować.
    Teraz 2 pytania:
    1. rozumiem że to MinimOSD nie potrzebuje dodatkowego GPS, tylko czyta dane prosto z APM?
    2. nie bardzo wiem jaką częstotliwość telemetrii wybrać - 433 czy 915. Docelowo planuję long range EzUhf na 433, więc telemetria powinna być na 915, czy tak? Z drugiej strony 915 ponoć nielegalne u nas no i blisko GSM. Jak Wy z tego korzystaliście?
    3. czy taki zestaw z HK będzie kompatybilny z APM z Banggoods: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__76043__K_Pilot_Analog_Air_Speed_Sensor_And_Pitot_Tube_Set_EU_Warehouse_.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1) MinimOSD korzysta w całości z tego co APM mu podaje.
      2) 915MHz jest neilegalna w Polsce więc już lepiej 433MHz. W ogóle telemetrii nie używaliśmy. Jeśli masz FPV to te same dane masz dzięki MinimOSD. Oczywiście wtedy nie da się wprowadzać zmian do misji w trakcie lotu, ale do tej pory nie było nam to potrzebne.
      3) Nie zabardzo wiem po co Ci dodatkowa rurka Pitota? ;) Pomiar prędkości będziesz miał podany dzięki GPS, wprawdzie względem ziemi, ale przecież chyba nie potrzebujesz dokładniejszych danych?;)

      Usuń
  6. 2) po waypointach nie planuję latać (choć wiadomo- najpierw człowiek nie planuje, a praktyka przynosi nieoczekiwane zmiany), ale oprócz latania FPV chciałem śledzić sobie model na mapie w laptopie. Czy to 433 nie będzie się gryzło z EzUHF 433?
    3) loty planuję na skrzydle, nie na kopterku. Chcę czasami latać na krawędzi stalla, więc IAS stanowi dużą różnicę między GS (nie mówiąc już o wpływach wiatru). Poza tym trochę dla idei- mieć rurkę a nie mieć ;)
    Ale rozumiem, że to będzie pasować do każdego zestawu APM, niezależnie czy to z HongKongu, czy Pekinu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 2) Po Waypointach można latać i bez telemetrii - misje można wgrać wcześniej do APMa i zaprogramować jej uruchamianie na przełączniku aparatury. Te same częstotliwości telemetrii i sterowania zdecydowanie mogą się zakłócać - w końcu niestety są dokładnie te same, więc... albo to albo to moim zdaniem (będzie bezpieczniej).
      3) Niestety nie wiem czy ta rurka Piotota będzie działać z każdym APMem, ale z drugiej strony ten chiński niczym się nie różni w działaniu od amerykańskiego.

      Usuń
  7. Jak jest sterowana taka delta? Ma tylko 2 stery, które odpowiadają za wysokość i kierunek jednocześnie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak, potrzebna jest tylko aparatura, która pozwala na zmiksowanie sterów (chyba 90% obecnych aparatur to ma), bo lotki muszą jednocześnie służyć do przechylania delty na boki oraz działać jako ster wysokości - wychylać się jednocześnie do góry lub do dołu.

      Usuń
    2. Dzięki za szybką odpowiedź, właściwie myślałem nad zrobieniem samemu sterowania od 0.

      Usuń
  8. - silnik:https://www.ef3m.pl/pl/p/Silnik-bezszczotkowy-EMAX-RC-CF-2805-KV2840/460
    - śmigło:https://www.ef3m.pl/pl/p/Smiglo-APC-7x4/1270
    - regulator:https://www.ef3m.pl/pl/p/Regulator-Redox-20A-/337
    - serwo:https://www.ef3m.pl/pl/p/Tower-Pro-SG-50-5g0%2C7kg0%2C1s/606
    Co o takim zestawie myślicie, mogłoby to polecieć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serwa trochę za słabe, conajmniej 9g (te są 5g do modeli w skali mikro), silnik też za słaby - do modeli 200-300g, nasza delta waży lekko ponad 500g. Zatem trzeba wybrać coś mocniejszego (silnik) i dobrać do niego śmigło i regulator (20-30A). No chyba, że cały model ma być bardzo lekki to wtedy zestaw podejdzie ale to musiałbyś się z wagą zmieścić do 300g ze wszystkim.

      Usuń
  9. Niesamowicie wartościowy wpis. Super

    OdpowiedzUsuń
  10. Twoja wiedza w tym temacie jest do prawdy imponująca.

    OdpowiedzUsuń

Popularne posty

Nasze zdjęcia dronów:

Created with flickr badge.