IronSky

sobota, 30 stycznia 2016

UAVO FAQ, czyli najcenniejsze informacje z komentarzy



Jeśli ktoś w Was czytał nasze podsumowanie roku 2015 to już wie, że post pt. "Teoria na egzamin UAVO VLOS" cieszył się zdecydowanie największą popularnością w zeszłym roku. Prócz największej ilości odwiedzin i odsłon zaliczył również rekord ilości komentarzy pod postem - jest ich tam prawie 300. Pojawiały się w nich cenne wskazówki od osób, które już zdały egzamin, czasem konkretne pytania z prośbą o odpowiedź. Czasem sami zaglądamy w te komentarze, ale przeczesywanie się przez nie w poszukiwaniu konkretnej informacji nie jest proste. Stwierdziłem zatem, że poświęcę im jeszcze raz dłuższą chwilę, spiszę co cenniejsze komentarze i zrobię z tego coś na kształt FAQ na temat UAVO. W planach mam aktualizowanie tego wpisu o kolejne informacje w miarę pojawiania się ich w komentarzach. Miłego zgłębiania wiedzy na temat UAVO!





Q: Czy mogę przyjść na egzamin z tanim dronem (powiedzmy UFO X30) i na nim zdawać?
A: Owszem, nie ma żadnych dolnych ograniczeń wagowych (MTOM) co do dronów, na których ma być przeprowadzony egzamin. Tu jest inny problem: proszę spróbować takim sprzętem jak UFO X30 oddalić się od siebie na 40 metrów i powiedzieć czy jeszcze go widać, wiadomo w którą stronę jest zorientowany i czy nim bezpiecznie latać na takiej odległości. Do tego dochodzi waga sprzętu - egzamin odbywa się na otwartej przestrzeni, często przy wietrze. Wtedy dron ważący 200g będzie znoszony przez wiatr i latanie nim w takich warunkach nie ma najmniejszego sensu. Już lepiej pożyczyć od kogoś (lub odpłatnie od firmy) drona i zdawać na czymś o wadze ok. 1kg.

Q: Czy wciąż mogę zdawać egzamin bez szkolenia?
A: Tak, póki co wciąż szkolenia nie są obowiązkowe.

Q: Jak umówić się na egzamin UAVO, jeśli nie korzystam ze szkolenia i chcę podejść jedynie do egzaminu?
A: Najlepiej zadzwonić do wybranego egzaminatora (np. stacjonującego w najbliżczym dla nas mieście) i zapytać o terminy egzaminów. Lista egzaminatorów znajduję się na stronie ULC dokładnie tutaj, w arkuszu kalkulacyjnym do ściągnięcia (egzaminy praktyczne).

Q: Chciałbym zdawać egzamin na drony od 2 do 7 kg, lecz aktualnie nie posiadam drona powyzej 2 kg, aby móc zdac egzamin na kategorie 2-7kg. Czy ma ktoś z was jakiś pomysł bądź radę w jaki sposób na czas egzaminu mógłbym uzyskać drona?
A: Można kupić lub pożyczyć - od znajomego albo od firm, które świadczą takie usługi. Większość firm szkoleniowych udostępnia odpłatnie swoje drony na egzaminy.

Q: Na jakiej zasadzie podczas egzaminu określana jest waga drona? Są one ważone czy na podstawie wagi ustalonej przez producenta?
A: Wagę wpisuje sam kandydat na odpowiedniej karcie, która potem jest wysyłana do ULC. Modele nie są ważone, ale wpisuje się czym się lata (jeśli jest to gotowa konstrukcja np. DJI Phantom to wystarczy wpisać nazwę, jeśli nie to trzeba opisać z czego jest zbudowany) + waga do lotu. Przy własnych konstrukcjach należy podać silniki (ilość i moc) i oszacować m/w udźwig takiego drona. Można zatem lekko kombinować zawyżając MTOM. To jednak nie przejdzie przy popularnych DJI Phantom gdzie pracownicy ULC dobrze wiedzą, co to za sprzęt i na jaką kategorię wagową się łapie (najczęściej otrzymuje się wtedy kategorię do 2kg).

Q: Czy to prawda, że zdanie egzaminu cięższym modelem automatycznie daje uprawnienia na lżejsze?
A: Dokładnie tak - uprawnienie na wyższe kategorie wagowe daję również uprawnienia na drony o niższej wadze.

Q: Jakie ubezpieczenie OC potrzebne jest do egzaminów?
A: Wystarczy najprostsze modelarskie, nie musi być komercyjne (ba, nawet ciężko byłoby takie uzyskać, bo ubezpieczyciele chcą przy zakupie otrzymać od nas numer świadectwa UAVO, którego przed egzaminem jeszcze nie mamy;).

Q: Jakie niebezpieczeństwo czeka na BSL po stronie zawietrznej po przekroczeniu wzniesienia?
A: Np. turbulencje i prądy duszące.

Q: Co ma największy wpływ na siłę nośną płata?
A: Prędkość napływającej strugi powietrza.

Q: Jaki typ silników montuje się w MR?
A: Bezsczotkowe outrunner.

Q: Czy latanie nad ludźmi jest zabronione?
A: Tak, przynajmniej tak "naucza" nas ULC chociażby w kampanii latajzglowa.pl, ale oficjalnie w prawie nigdzie nie ma takiego zakazu...

Q: Jaki prąd znajduje się w bateriach Li-Po?
A: Stały.

Q: Do czego służy ster o nazwie "rudder"?
A: Rudder to ster kierunku czyli odchylenie od kierunku lotu.

Q: Do ilu kilogramów możemy mówić o "modelu latającym"?
A: <150kg (http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//520/262363/262365/262368/dokument169381.pdf - strona 8)

Q: O czym świadczy temperatura silnika powyżej 80st. C?
A: Przegrzanie silnika powyżej 80st może prowadzić do uszkodzenia silnika przez rozmagnesowanie się magnesów.

Q: Czym zajmuje się PKBWL (Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych)?
A: Komisja bada obiektywne przyczyny wypadków, daje zalecenia na przyszłość na poprawę bezpieczeństwa, ale w żaden sposób nie orzeka o winie uczestników wypadków lub incydentów lotniczych.

Q: Czy test zasięgu aparatury przeprowadza za każdym razem, przed każdym lotem?
A: Tak, przed każdym lotem, przynajmniej tak zaleca ULC, choć wiadomo jak to w praktyce wygląda (nie ma na to czasu, ani warunków).

Q: Jak wygląda możliwość lotów BSP w strefach RMZ?
A: Od 15.10.2015 powyżej 100m zgłoszenie do właściwego FIS, powyżej 200m AGL wymagana stała łączność z FIS czyli zakaz BSP w praktyce.

Q: Za co grozi kara pozbawienia wolności do lat 5 lat w stosunku do operatora drona?
A: http://www.lexlege.pl/prawo-lotnicze/art-212/

Q: Jak długo ważne jest świadectwo UAVO?
A: Samo świadectwo jest wydawane bezterminowo, natomiast "terminowe" czyli ograniczone czasowo są uprawnienia podstawowe i rozszerzone wpisywane do UAVO.

Q: Gdzie pytać o pozwolenie na loty w MATZ?
A: Przede wszystkim zarządcę terenu, czyli najlepiej TWR lotniska wojskowego. Jeśli jest ono aktywne to dostaniemy zakaz lotów.

Q: Kto może skontrolować posiadanie przez nas UAVO?
A: Przede wszystkim policja, ale również BOR w strefie ROL48 w Warszawie. Inne służby jak np. ochroniarze czy straż miejsca może zatrzymać nas (operatorów) do czasu przyjazdu policji jeśli będą mieli podstawy by sądzić, że zostało naruszone prawo.

Q: Co oznacza dla śmigła oznaczenie 10x4,5?
A: Pierwsze oznaczenie to średnica (w calach), drugie to skok śmigła (również w calach).

Q: Czym jest RKO (resuscytacja krążeniowo-oddechowa)?
A: To tzw. masaż serca. Kiedyś połączony był nierozłącznie z oddechami ratowniczymi, teraz uczy się, że dorosłego człowieka można masować (uciskać klatkę) aż do przyjazdu ratowników medycznych i nie trzeba robić reanimacji "usta-usta", bo w przeciwieństwie do samych ucisków serca, nie jest to tak istotne dla utrzymania poszkodowanego przy życiu.

Q: Co to jest AAA (Aerial Activity Area)?
A: Rejon aktywności lotniczej. Więcej informacji: http://www.ais.pata.pl/aip/aippliki/EP_ENR_5_5_en.pdf.

14 komentarzy:

  1. Super sprawa. Pytanie do obeznanych. Czy to wszystko dotyczy tylko dronów koperów, czy wszystkich dronów. Chodzi mi głównie o samoloty. Wiadomo, że pytania konkretnie w sprawie wielowirnikowców dotyczą wielowirnikowców. Ale jeśli w pytaniu (czy w przepisach) jest słowo 'dron', 'uav' czy 'bezzałogowiec', to można te przepisy stosować do samolotów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dron to potoczna nazwa, w przepisach funkcjonuje BSP, czyli bezzałogowe statki powietrzne i zawierają się w tym wszystkie bezzałogowce (płatowce, wielowirnikowce, helikoptery, sterowce). Odpowiednikiem angielskim dla BSP jest UAV, czyli Unmanned Aerial Vehicle.

      Usuń
  2. Zdajemy oddzielnie 2 egzaminy praktyczne dla samolotu i wielowirnikowca?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tzn. część praktyczna różni sie dla A (Aeroplane) i dla MR (MultiRotor) jednym modułem pytań, który dotyczy konkretnie zagadnień obu konstrukcji więc nie pisze się całego egzaminu od zera, a tylko ten jeden dodatkowy moduł.

      Usuń
    2. super informacje! dzięki!
      a orientujesz się, czy jeśli ktoś posiada już świadectwo kwalifikacji ale tylko na MR, a chciałby zdawać teraz na samolot, to egzamin teoretyczny obejmie tylko jeden moduł? Czy musi sobie "przypomnieć" cały materiał?

      Usuń
    3. Wystarczy zdawać ten moduł osobny dla A, AS, H, bo podstawa jest ta sama w każdym przypadku.

      Usuń
  3. Aktualne ośrodki szkoleniowe i egzaminacyjne. http://www.ulc.gov.pl/_download/personel_lotniczy/szkolenie_licencjonowanie_pers_lotniczy/RPS-24-03-2016.pdf

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko trzeba dodać, że tu nie ma wszystkich, a jedynie te rejestrowane w ULC.

      Usuń
  4. Pytanie trochę z innej beczki. Czy licencja obejmuje tylko teren polski, czy jest międzynarodowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ponieważ UAVO to nie jest "licencja" tylko "świadectwo kwalifikacji" to obowiązuje tylko w Polsce, nie jest międzynarodowe.

      Usuń
  5. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  6. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń

Popularne posty

Nasze zdjęcia dronów:

Created with flickr badge.