sobota, 17 grudnia 2016

Mechaniczne uszkodzenie pakietu Lipol - test


Przez te kilka lat latania różnymi modelami RC i dronami zużyliśmy już nie jeden pakiet Lipo, ale jakoś nigdy nie wpadliśmy na to, by pokazać co dzieje się podczas jego uszkodzenia. Tak się złożyło, że wśród obecnie użytkowanych baterii znalazły się dwa identyczne Lipole 3S 1300mAh, które są już mocno spuchnięte i nie trzymają swojej pojemności. To doskonała okazja do sprawdzenia - jak zachowuje się taki pakiet jeśli uszkodzimy go mechanicznie.



Dwa jednakowe pakiety przygotowaliśmy do testu w następujący sposób: jeden z nich został rozładowany do napięcia 5V, czyli około 1.65V na jedną celę (znamionowy prąd powinien wynosić 3.7V). Drugi pakiet lipo został naładowany do końca swoich możliwości i po odłączeniu od ładowarki wskazywał coś koło 12.4-12.5V, czyli w zasadzie naładował się do pełna (ok. 4.1-4.2V na celę). Następnie obydwa pakiety zostały... przebite ostrym szpikulcem. Dalej nie będę pisał, bo z tego testu przygotowaliśmy film:


Jak widzicie powyżej, różnica między naładowanym do pełna pakietem, a takim, który jest już mocno rozładowany - jest diametralna. Z tego płynie bardzo istotny wniosek: przed utylizacją polegającym na wyrzuceniu Lipol'a do specjalnego pojemnika na baterie, należy zdecydowanie go rozładować do możliwego minimum.

Można tego dokonać poprzez podpięcie do niego jakiegoś odbiornika prądu o małym poborze np. małej żarówki 1W, która "wyciągnie" z niego praktycznie wszystkie Volty. Ja - z braku akurat takiej żarówki - podpiąłem żarówkę LED co zbyt mądre nie było, bo LEDy ciągną o wiele mniej prądu niż klasyczne żarówki i przez to mój LED był wpięty w baterię przez dobre 3 doby ;). Użyjcie zwykłej małej żarówki - wystarczy wtedy kilka godzin od momentu gdy pakiet będzie miał ok. 10V, wcześniej można go rozładowywać klasycznie przy użyciu drona i  kręcących się silników.







5 komentarzy:

  1. Fajne porównanie. Ale tak na przyszłość jak kręcicie jakiś film. Ustawcie ostrość ręcznie. Strasznie denerwujący jest ten 'oddychający autofokus'. Kiedy przed obiektywem obiekt się porusza, a kamera próbuje sama ustawić ostrość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za komentarz. Prawdę mówiąc to było spontaniczne filmowanie telefonem przytwierdzonym taśmą ducttape do rurki PCV :D cud, że wogóle się nagrało, ale to fakt, że automatyczną ostrość moglem wyłączyć. Przy następny... ;)

      Usuń
  2. Powiedzcie proszę jaki ma wpływ na latanie zmiana pakietu z 3s na 4s.
    Wiem, że przy 4s dostanę więcej obrotów, co przełoży się na udźwig. A jak ma się długość lotu? Powiedzmy mam pakiet 3s 5Ah i latam na nim 15 minut. Zamienię go na 4s też 5Ah. Czy wydłuży mi się czas lotu? Przy czym 4s jest ok 120g cięższy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem zamiana na 4S ma jedynie sens w przypadku, gdy chcesz mieć większy udźwig lub ewentualnie większą dynamikę lotu (generalnie większe obroty więc kopter jest szybszy i może uciągnąć więcej). Poza tym czas lotu będzie nieco dłuższy (jeśli wymienisz tylko baterię, nie dokładając nic więcej), bo wymieniając pakiet dokładasz automatycznie wagi o te przykładowe 120g. Wszystko zależy oczywiście od masy całości, ale zakładam, że z tych 15 minut możesz ugrać jeszcze dodatkowe 2-3 minuty. Zwróć tylko uwagę, że 4S to większy "wysiłek" dla silników, pracują stale na większych obrotach więc ich zużywanie jest równiesz szybsze.

      Usuń
    2. No to za te 3 minuty nie opłaca się montować 4s. Mało zyskam dodatkowego czasu, a kosztuje prawie dwa razy tyle co 3s. A udźwigu mi raczej na razie nie trzeba. Gimbala z xiaomi podnosi na około 55% gazu.
      Dzięki za odpowiedź.

      Usuń

Popularne posty

Nasze zdjęcia dronów:

Created with flickr badge.