IronSky

poniedziałek, 29 grudnia 2014

Konfiguracja regulatora EMAX 4in1 SimonK (4x25A)



W komentarzach pod niektórymi postami wciąż dostajemy od Was wiele pytań o konfigurację regulatora ESC EMAX 4in1 SimonK, którego polecaliśmy i użyliśmy we własnym modelu. Konfiguracja regulatora może niestety sprawiać problemy szczególnie tym, którzy wcześniej nie mieli żadnej styczności z modelarstwem RC i regulatorami. Z tego względu stwierdziliśmy, że przydałby się jeden wpis wyjaśniający wszystko od podstaw tak, aby nikt już nie miał potem żadnych wątpliwości związanych z ustawieniami tego regulatora. A zatem zapraszam do przeczytania i obejrzenia szczegółów.

Karta programowania czy drążek gazu?

Pierwsza rzecz to sam sposób konfiguracji - możliwe są dwie opcje: karta programowania (dokładniej taka) lub programowanie przy pomocy drążka gazu w aparaturze. Karta programowania upraszcza dość znacząco proces, ale jest dodatkowym wydatkiem (niewielkim, bo ok. 40zł, ale zawsze "coś"). Z kolei programowanie przy pomocy drążka gazu dostępne jest dla każdego od ręki - potrzebna jest jedynie aparatura. Ten sposób nie jest taki prosty i intuicyjny - przynajmniej na pierwszy rzut oka. Okazuje się jednak, że wystarczy raz przeanalizować instrukcję i raz spróbować zrobić to na próbę, żeby wszystko się rozjaśniło. Dla tych bardziej leniwych przygotowaliśmy wszystko jak na tacy poniżej ;).

Podstawowe ustawienia MIN i MAX drążka gazu

Żeby zacząć używać regulatora EMAX 4in1 SimonK do normalnych lotów wystarczy zrobić całkowicie podstawową konfigurację jedynie MIN i MAX drążka gazu (ustawiamy tym samym zakres manetki gazu, który musi być zapamiętany przez regulator do późniejszych lotów).  Pozostałe ustawienia regulatora mogą pozostać fabryczne, czyli nic nie musimy w nich zmieniać.

Konfigurację robi się banalnie prosto:



Wyjaśnienie poszczególnych "beep'ów" wydawanych przez regulator

Jeśli chcemy jednak trochę bardziej podrasować regulator i ustawić mu np. rodzaj odcięcia zasilania lub poziom napięcia na jedną cele (ogniwo), przy którym regulator ma przestać pobierać prąd możemy wejść głębiej w ustawienia. Robi się to następująco:



Powyższy film pokazuje jedynie jakie są tryby i jak interpretować "beep'y". Co jednak gdybyśmy chcieli wejść w jeden z trybów i zmienić mu ustawienia. Tego dowiecie się z poniższego filmu:



Zmiana ustawień przykładowego trybu i zapisanie MIN i MAX dla drążka gazu

OK - wiemy już jak interpretować sygnały i zmieniać ustawienia. Teraz pozostaje pytanie - jak wyjść poprawnie z konfiguracji regulatora by mieć pewność, że wszystkie zmiany zostały zapisane oraz REGULATOR ZAPAMIĘTAŁ MIN i MAX DRĄŻKA GAZU (zauważcie, że jeśli przejdziemy do kolejnych ustawień trybów regulatora to nie ma tam już opcji ustawienia MIN i MAX gazu).

Trzeba tego dokonać przy konfiguracji jednego z trybów (np. ostatniego jeśli zmieniamy więcej niż jedno ustawienie jednego trybu). Robi się to następująco:



I to już wszystko jeśli chodzi o konfigurację EMAX 4in1 SimonK przy pomocy drążka gazu w aparaturze.



Na koniec zebraliśmy kilka ważnych rzeczy, które się mogą jeszcze przydać do konfiguracji:

1. Instrukcja z internetu =/= instrukcja z pudełka regulatora

Okazuje się, że ogólnodostępne instrukcje on-line do regulatora Emax 4in1 (takie jak np. ta) mogę nie być w 100% odpowiadające regulatorowi, który posiadamy mimo, że jest to Emax 4in1. Warto zatem sprawdzić co zawiera własna instrukcja z pudełka po regulatorze - szczególnie jeśli chodzi o rodzaje trybów odpowiadające poszczególnym "beep'om". W naszym regulatorze można np. ustawić 6 parametrów (a nie 7. tak jak jest napisane w przytoczonej instrukcji on-line).

2. W normalnej procedurze startu regulatora odgrywany jest najczęściej dźwięk: "beep------ beep beep beep  ~3 2 1", który oznacza kolejno:

  • "beep-----" - oznacza, że wykryto prawidłowo drążek gazu w pozycji MIN (minimum)
  • "beep beep beep" - oznacza, że wykryto baterię 3-celową (odpowiednio dla większej ilości celi będzie więcej "beepów"
  • melodia "~3 2 1" - pozytywne zakończenie testu (self-test is finished)

3. Jeśli drążek gazu nie będzie ani w MIN ani w MAX tylko gdzieś pomiędzy podczas wpięcia zasilania w regulator - będzie wydawany ciągły dźwięk "beep beep beep beep itd."


4. Utrzymanie drążka dłużej niż ok. 2 sekundy w pozycji MAX wprowadza regulator w tryb programowania (co zostało pokazane na drugim filmiku powyżej).


5. Programowalne parametry regulatora (wg mojej instrukcji w odpowiedniej kolejności) to:

  1. Timing Advance (dla niskich KV silników zalecany jest niski timing, dla wysokich KV - wysoki): 
    • Low: 0 stopni
    • Mid-low: 8 stopni
    • Middle: 15 stopni (DEFAULT)
    • Mid-High: 23 stopnie
    • High: 30 stopni
  2. Start Mode:
    • 0.03
    • 0.05
    • 0.06
    • 0.09
    • 0.13
    • 0.19
    • 0.25
    • 0.38
    • 0.50
    • 0.75 (DEFAULT)
    • 1.00
    • 1.25
    • 1.50
  3. Throttle Curve Mode:
    • Off (DEFAULT)
    • Low
    • Mid
    • High
  4. Control frequency:
    • 8 KHz (DEFAULT)
    • 22 KHz
  5. Cutoff voltage:
    1. 2,8 V/cell
    2. 3,0 V/cell (DEFAULT)
    3. 3,2 V/cell
    4. Off (opcjonalnie, nie w każdym regulatorze)
  6. Cutoff mode:
    1. Soft-Cut (DEFAULT) - stopniowe obniżanie gazu do 31% gdy napięcie spada poniżej poziomu określonego w punkcie 5.
    2. Cut-Off - natychmiastowe wyłączenie gazu

6. W elektronicznej wersji instrukcji regulatora pojawia się dodatkowy parametr (na pozycji pierwszej): 

  1. Brake Type z opcjami do wyboru: 
    1. OFF (DEFAULT)
    2. Low
    3. Mid-low
    4. Middle
    5. Mid-high
    6. High
Jeśli zatem w waszych regulatora da się ustawić siedem parametrów (można to łatwo rozpoznać po ilości odpowiednich "beepów" w menu głównym podczas konfiguracji drążkiem) to prawdopodobnie zawiera się wśród nich Brake Type na 1-szej pozycji a zatem wszystkie pozostałe parametry przesuwają się o jeden i tym samym odpowiadają innym "beepom" niż te na naszych filmach powyżej.


Jeśli są jeszcze jakieś pytania - proszę pytać w komentarzach, postaramy się na nie odpowiedzieć i uzupełnić ten wpis.

11 komentarzy:

  1. Witam,
    chciałbym kupić ten regulator do Swojego drona, mam pytanie czy istnieje jakaś możliwość podłączenia ledów które będą sygnalizował położenie drona, oraz czy jest możlwiość aby dron BEEPał podczas niskiego poziomu baterii dając sygnał że trzeba lądować?

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W skrócie: jest i jest, ale ani w jednym, ani w drugim przypadku to nie kwestia regulatorów ;). Ledy da się podpiąć jakiekolwiek, zasilianie mogą mieć własne lub wpięte w zasilanie główne. Co do "beepera" to nałatwiej zastosować taki za 10-15zł wpinany we wtyczkę balansera lipola: https://www.youtube.com/watch?v=UCjnMjd3-3g

      Usuń
    2. Wielkie dzieki za szybka i przede wszystkim zrozumiała odpowiedź :)
      To jeżeli to nie problem to kolejne pytanko:

      1. Jaki timing dla silników 950kv
      2. Co oznacza parametr start mode, Throttle Curve Mode? Oraz break Type (czy to jakieś zatrzymanie silników awaryjne?)

      Z góry dziękuję za pomoc.

      Usuń
    3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    4. 1) Na timingu się specjalnie nie znam, latałem na default (15 stopni), ale podobno mniejszy timing to większa wydajność, a większy - większa moc (w RPM). Tutaj jest dość przyzwoicie to opisane: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1408488
      2) Start mode to sposób wchodzenia na obroty silnika w jego początkowej fazie, tutaj akurat wyrażone w jakiejś skali (przypuszczam, że 1 = normalny), ale przeważnie regulatory wcześniejszych generacji miały prostszy podział np. super soft, soft, normal, fast itp. czyli generalnie dodajesz gazu i albo silnik startuje powoli i się rozkręca wraz z wychylaniem drążka co raz szybciej (super-soft / soft), albo od razu liniowo startuje bez "ceregieli" (normal/fast). Throttle Curve to klasyczna krzywa gazu, można ustawić liniowo, wykładniczo lub wg uznania i wtedy mamy różne zachowanie gazu w zależności od wychylenia drążka. Break Type przeważnie oznacza sposób zahamowania silnika po wyłączeniu gazu - może on swobodnie wirować jeśli opływa go powietrze, lub silnik może go zblokować tak , żeby się jużnie ruszał. Tutaj znów użyto jakiejś skali do tego - nie wiem jak ona funkcjonuje, bo się tym nie bawiłem.

      Usuń
    5. Super wielkie dzięki, kolejne cenne informacje :)

      Usuń
  2. Witam
    Mam problem z "favourite sky 3 30Ax4"
    Przeprowadziłem błednie synchronizacje . w tym momęcie regulator startuje , wydaje standardowy dzwięk przy starcie ale silniki nie reagują na ruchy drążka. Nie da się również teraz przejść do konfiguracji urządzenia. Czy jest możliwość zresetowania ustawień za pomocą drążka gazu?

    OdpowiedzUsuń
  3. Te informacje są niezwykle istotne i ważne.

    OdpowiedzUsuń

Popularne posty

Nasze zdjęcia dronów:

Created with flickr badge.