- Lot z krążeniem w danym waypoincie przez określony czas (w trybie Circle)
- Przerwanie misji (przłączenie na tryb Manual w trakcie jej trwania) i powrót do trybu misji (Auto)
- DO-JUMP, czyli po wykonaniu pełnej misji przeskoczenie do Waypointa 1 i wykonywanie ponownie tej samej misji
- FailSafe - wyłączenie aparatury w locie
- Dalekie loty bez widoczności
1. Lot z krążeniem na czas w określonym punkcie udał się za drugim razem, po tym jak ustawiliśmy 120 zamiast 5 - jak się potem okazało to był czas krążenia, a nie ilość kręgów, więc przy 5 sekundach niewiele było widać natomiast przy 120 sekundach samolot zrobił już kilka widocznych kółek w miejscu.
2. Lot z przerwaniem misji był pewną zagadką - po pierwszym Waypoint przerwaliśmy wykonywanie misji przechodząc do trybu Manual, odlecieliśmy od zaplanowanej trasy a następnie przełączyliśmy się z powrotem w tryb Auto (Misja). Dron powrócił na swoją zaplanowaną trasę. Oto jak wyglądała ścieżka lotu:
Zielony kolor to chwilowe przerwanie misji i odejście w trybie Manual |
3. Test DO-JUMP zakładał, że po ostatnim Waypoint na zaplanowanej ścieżce Misji nasz dron przeskoczy ("do jump") z powrotem do Waypoint 1 i zacznie misje od nowa. Po drodze po ostatnim Waypoint misji wstawiliśmy jeszcze jeden punkt kontrolny na mapie (już nie Waypoint), który miał być punktem "do przeskoczenia" - dron miał go po ostatnim Waypoint przeskoczyć i przejść do Waypoint 1. Jak się jednak okazało wcale tak się nie stało. Test zakończył się niepowodzeniem i póki co nie testowaliśmy tego scenariusza ponownie. Oto logi:
Po ostatnim Waypoint zamiast przeskoczyć z powrotem do Waypoint 1 samolot poleciał do punktu kontrolnego oddalonego na prawo niedaleko domków, zaliczył go po czym wrócił nad "Home" i zaczął krążyć.
4. Test Fail Safe - mimo, że wiedzieliśmy jakie są ustawienia i czego się spodziewać, było trochę niepewności. W końcu nigdy wcześniej nie wyłączaliśmy aparatury w ciągu lotu. W normalnych warunkach włącza się Fail Safe, model ma zaprogramowane ustawienia awaryjne w tej sytuacji (określone ustawienie sterów i silnika) i leci dalej już bezwładnie do momentu odzyskania sygnału. Tutaj po wyłączeniu aparatury model miał zaprogramowaną dalszą misję (w tej sytuacji było to RTL) i tak jak założyliśmy - wyłączenie aparatury nie przerwało lotu w żaden sposób, tak samo jej włączenie. Test uważamy za 100% udany.
5. Długie loty
Mimo, że do długiego lotu mieliśmy wszystko przetestowane łącznie z utratą sygnału (symulacja z ptk. 4 wyłączenia aparatury) tutaj był niezły dreszczyk emocji. Chcieliśmy zrobić to, co od początku nam się marzyło czyli wysłać lot na samodzielną długą misję, nie po okręgu, nie w zasięgu wzroku...
Tego typu loty zaplanowaliśmy dwa: na 3 i 4km przy czym to jest całkowita długość ścieżki. W pierwszym samolot miał się oddalić od nas maksymalnie 600m, w drugiem 1200m... Dodatkowo było już praktycznie po zmroku więc nasz dron miał sam wylądować, bo zrobienie tego w trybie Manual byłoby dość trudne. No i stało się - Easy Star 2 z Ardupilotem na pokładzie odbył dwa pełne loty z lądowaniami samodzielnymi po zmroku - oczywiście idealnie w punkt! Oto logi pierwszego lotu:
A tu drugi lot:
Łatwo zauważyć w drugim locie zmianę koloru ścieżki. Mimo, że lot odbywał się w pełnym Auto ścieżka została podzielona na dwie, a w zasadzie na 3 części:
Wynika to z faktu, że po oddaleniu się drona na 1,1 km od nas aparatura straciła zasięg - Ardupilot przełączył się szybko w tryb Fail Safe (niebieski słupek) a następnie w Auto (bo tak miał zaprogramowane - kontynuacja trasy) i dalej do końca leciał po Waypointach.
Jednym zdaniem - udało nam się wykonać dwa długie loty z automatycznym sterowaniem, poza zasięg wzroku. Przez cały lot samolot był pod kontrolą autopilota Arduplane - o wiele lepszą niż sami byśmy zapewnili przy locie FPV (tak sądzę). Dziwi jedynie mały zasięg apratury (Hitec Aurora 9), który wyniósł "jedynie" 1,1 km.
Pozdrawiamy i do następnych relacji!
4. Test Fail Safe - mimo, że wiedzieliśmy jakie są ustawienia i czego się spodziewać, było trochę niepewności. W końcu nigdy wcześniej nie wyłączaliśmy aparatury w ciągu lotu. W normalnych warunkach włącza się Fail Safe, model ma zaprogramowane ustawienia awaryjne w tej sytuacji (określone ustawienie sterów i silnika) i leci dalej już bezwładnie do momentu odzyskania sygnału. Tutaj po wyłączeniu aparatury model miał zaprogramowaną dalszą misję (w tej sytuacji było to RTL) i tak jak założyliśmy - wyłączenie aparatury nie przerwało lotu w żaden sposób, tak samo jej włączenie. Test uważamy za 100% udany.
5. Długie loty
Mimo, że do długiego lotu mieliśmy wszystko przetestowane łącznie z utratą sygnału (symulacja z ptk. 4 wyłączenia aparatury) tutaj był niezły dreszczyk emocji. Chcieliśmy zrobić to, co od początku nam się marzyło czyli wysłać lot na samodzielną długą misję, nie po okręgu, nie w zasięgu wzroku...
Tego typu loty zaplanowaliśmy dwa: na 3 i 4km przy czym to jest całkowita długość ścieżki. W pierwszym samolot miał się oddalić od nas maksymalnie 600m, w drugiem 1200m... Dodatkowo było już praktycznie po zmroku więc nasz dron miał sam wylądować, bo zrobienie tego w trybie Manual byłoby dość trudne. No i stało się - Easy Star 2 z Ardupilotem na pokładzie odbył dwa pełne loty z lądowaniami samodzielnymi po zmroku - oczywiście idealnie w punkt! Oto logi pierwszego lotu:
Łączna długość: 3km, czas: 3:30 min |
Łączna długość: 4km, czas: 5:00 min |
Utrata zasięgu apratury, przełączenie w Fail Safe (niebieski) a następnie kontynuacja Auto |
Jednym zdaniem - udało nam się wykonać dwa długie loty z automatycznym sterowaniem, poza zasięg wzroku. Przez cały lot samolot był pod kontrolą autopilota Arduplane - o wiele lepszą niż sami byśmy zapewnili przy locie FPV (tak sądzę). Dziwi jedynie mały zasięg apratury (Hitec Aurora 9), który wyniósł "jedynie" 1,1 km.
Pozdrawiamy i do następnych relacji!
Witam, Czy lataliście z pitotem podłączonym do APM czy bez ?
OdpowiedzUsuńBez pitota, prędkość była mierzona wyłącznie po GPS.
UsuńO to super ! Bo właśnie złożyłem bixlera 2 i ktoś pisał mi o pitocie i już się bałem, że bez tego nie polata na misjach :(
UsuńDobrze zrozumiałem ? jeśli włączę tryb auto i samolot wyleci poza zasięg aparatury (jak wyłączam radio to wskakuje mi 4 tryb lotu teraz mam rtl tam, ale na dalszą misję chciałbym ustawić auto) to czy wtedy gdy przełączy się znów na auto, to dokończy misję czy przerwie ? Dzięki za odp :)
Tak będzie jak opisałeś - my tak lataliśmy, tzn. po stracie zasięgu (czyli przełączeniu na FailSafe) APM kontynuował misję.
UsuńI must show thanks to you just for rescuing me from this type of difficulty.
OdpowiedzUsuńAfter surfing around through the online world and finding solutions that were not beneficial,
I assumed my life was gone. Living without the presence of strategies
to the problems you've fixed all through your good post is a critical case, as well as ones that would have badly
affected my entire career if I had not discovered your web site.
Your personal know-how and kindness in maneuvering all areas was excellent.
I am not sure what I would've done if I hadn't come across such a point like this.
I can also at this moment look forward to my future.
Thanks very much for the specialized and effective help.
I won't hesitate to recommend your site to any person who ought to have guidelines on this situation.
Bardzo lubię odwiedzać ten blog
OdpowiedzUsuń