Ponieważ poprzedni wpis - relacja ze zdawania egzaminu na świadectwo kwalifikacji UAVO pokazał, że jest spore zainteresowanie tym tematem postanowiłem w skrócie (ale konkretnie, wszystko co potrzebne) opisać, jak się do tego zabrać, co trzeba zrobić, opłacić i wysłać, by zdobyć certyfikat UAVO. Zatem zapraszam szczególnie osoby, które chcą jeszcze zdążyć przed wejściem w życie nowej ustawy o obowiązkowych szkoleniach.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
- Relacja z egzaminu na świadectwo kwalifikacji UAVO - Aeroklub Gliwice, 27.03.2015r.
- Teoria na egzamin UAVO VLOS
Na początek warto przeczytać sobie oficjalny biuletyn (już nie najnowszy, ale aktualny), który swego czasu wypuścił ULC: www.ulc.gov.pl/_download/personel_lotniczy/licencjonowanie/faq_uav.pdf - dzięki niemu będziemy mieli ogólne pojęcie o tym co, jak i gdzie.
Warunkiem koniecznym do uzyskania UAVO jest ukończone 18 lat.Pozostałe warunki, które trzeba spełnić do uzyskania UAVO to:
- Zrobić badania lekarskie
- Kupić polisę OC
- Opłacić egzaminy i pierwsze wydanie świadectwa kwalifikacji UAVO
- Umówić się na egzamin
- Zdać egzaminy ;)
- Odebrać św. kwalifikacji.
Zatem po kolei...
1. Badania lekarskie
Konieczne od lekarza orzecznika mającego odpowiednie uprawnienia - lista lekarzy dostępna jest na stronie http://www.ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/medycyna-lotnicza/lekarze-orzecznicyKoszt samego wystawienia zaświadczenia lekarskiego to maksymalnie 200zł + koszt samych badań, a ten jest zależny od placówki, w której będziemy badani.
Badania są ważne 5 lat (do 40-tki), po 40-tce - wydawane są na 2 lata.
Jeśli ktoś posiada ważne badania lotnicze klas 1-3 (wydawane dla szybowników, pilotów, paralotniarzy itd.) to nie musi robić specjalnie badań na drony, tylko przedstawia badania wyższej klasy, które już ma.
2. Wykupienie polisy OC
Na egzamin wystarczy standardowa polisa OC dla modelarzy RC- koszt ok. 120-150zł, ale warto wiedzieć, że do późniejszego korzystania komercyjnego z dronów trzeba mieć inną, niestety droższą, która podchodzi już pod normalne ubezpieczenia lotnicze.Można wykupić od razu droższą i mieć to z głowy, albo zapłacić z początku mniej, byle wystarczyła na egzamin, a potem szukać w miarę korzystnej oferty na OC dla komercyjnego użycia dronów.
Nie namawiam do żadnego konkretnego ubezpieczyciela, ale uprzedzając pytania o to "gdzie wykupić polisę OC na drony" zamieszczam link do firmy, w której osobiście kupowałem (to tańsze) ubezpieczenie OC:
Modelarskie - tańsze, za 120zł: https://www.multia.pl/formularz-kontaktowy/zgloszenie-do-ubezpieczenia-sportow-wysokiego-ryzyka
Lotnicze - droższe, do komercyjnego latania: https://www.multia.pl/formularz-kontaktowy/ubezpieczenie-modelarza-loty-komercyjne
3. Opłaty do ULC za egzaminy i wydanie UAVO
Wystarczą potwierdzenia przelewów/dowody wpłat wygenerowane z banku.Aktualny numer konta do opłat ULC znajduje się tutaj: http://www.ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/licencjonowanie-personelu-lotniczego/op%C5%82aty-lotnicze.
Tabela opłat na dzień dzisiejszy (3.04.2015r) wygląda tak:
Warto sprawdzać, czy opłaty się nie zmieniły za jakiś czas! |
UWAGA: wpłat należy dokonywać wg konkretnego wzoru w tytule wpłaty, jest on opisany w linku powyżej na stronie ULC, w skrócie to wygląda tak:
Imię i nazwisko / rodzaj czynności urzędowej / numer tabel / numer cześć / nr punktu tabeli
A zatem:
Imię i Nazwisko / egzamin teoretyczny na operatora BSP / tab.2 część I podczęść 1.1, pkt.5
Imię i Nazwisko / egzamin praktyczny na operatora BSP / tab.2 część I podczęść 1.2 , pkt.3.7
Imię i Nazwisko / pierwsze wydanie świadectwa operatora BSP / tab.1 część II podczęść 2.2, pkt.6.1
Podobno można zrobić to jednym przelewem, ale wolałem nie ryzykować.
ULGI
Do ulgi w opłatach lotniczych za egzaminy przeprowadzane przez Prezesa Urzędu są uprawnieni:- osoby, które nie ukończyły 21 lat – ulga w wysokości 25% stawki opłaty lotniczej
- osoby uczące się, które nie ukończyły 25 lat – ulga w wysokości 50% stawki opłaty lotniczej
- osoby niepełnosprawne – ulga w wysokości 50% stawki opłaty lotniczej
4. Umówienie egzaminu
Żeby umówić się na egzaminy najlepiej dzwonić do egzaminatorów, bo terminy zmieniają się dość dynamicznie w zależności od czasu i dyspozycyjności.Na dzień dzisiejszy (11.12.2015) egzaminatorzy UAVO to:
- Dawid Bielecki (tel. 607 222 218), Gliwice, Flytronic
- Maciej Ćwikliński (tel. 506 450 147), Gliwice, Flytronic
- Krzysztof Figur (tel. 795 900 518), Warszawa, ITWL
- Grzegorz Herzberg (tel. 514 500 614), Gdynia/Warszawa, AIRBORN
- Wojciech Lorenc (tel. 535 915 739), Warszawa, ITWL
- Sebastian Nowicki (tel. 501 120 906), Gdynia, AIRBORN
- Janusz Szczuczko (tel. 501 874 688), Kraków, REDWINGS
- Przemysław Tomków (tel. 601 312 556), Gliwice, Flytronic
Na egzamin przyjeżdżamy z kompletem dokumentów:
- dowód osobisty
- polisa OC
- dowody opłat
- badania lekarskie
- wniosek o wydanie UAVO do pobrania stąd: http://www.ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/licencjonowanie-personelu-lotniczego/wzory-wnioskow/2049-43lpl1-wniosek-o-wydanie-wiadectwa-kwalifikacji-uavo
Można przyjechać na egzamin z niewypełnionym jeszcze wnioskiem o wydanie UAVO jeśli nie jesteśmy pewni co wpisać, egzaminatorzy podpowiedzą.
5. Zdanie egzaminu: teorii i praktyki
O ten punkt jest do mnie najwięcej pytań a dokładnie o to skąd brać materiały do nauki na egzamin teoretyczny UAVO. Jest to jednak temat na osobny wpis i jeśli ktoś na to bardzo czeka to niestety przed świętami się raczej z tym nie uporam.No, ale Panowie! Pełen zakres egzaminu na UAVO (VLOS) jest dostępny TUTAJ więc nic tylko googlować - wszystko jest w sieci!
6. Odebranie świadectwa kwalifikacji UAVO
Komplet dokumentów za wyjątkiem polisy OC tzn.:- dowody opłat
- badania lekarskie (ksero)
- uzupełniony prawidłowo wniosek o wydanie UAVO
- protokół z egzaminu teoretycznego (jeden egzemplarz z dwóch otrzymanych)
- protokół z egzaminu praktycznego (jeden egzemplarz z dwóch otrzymanych)
Urząd Lotnictwa Cywilnego
DEPARTAMENT PERSONELU LOTNICZEGO
ul. M. Flisa 2, 02-247 Warszawa
Czas oczekiwania na wydanie: ok. 30 dni. Odbiór: w zależności od tego co zaznaczymy na wniosku o wydanie UAVO (można osobiście w Warszawie, w oddziałach terenowych ULC w dużych miastach lub najwygodniej - wysyłka pocztą na wskazany we wniosku adres).
To chyba tyle - mam nadzieję, że pomogłem.
Moim zdaniem jest jeszcze jeden egzaminator, Janusz Szczuczko z Redwings.
OdpowiedzUsuńNie ma go na oficjalnej liście ULC więc nie wiem..
UsuńMasz rację. Bardzo w porządku gość. Z czystym sumieniem polecam tam zdawać, jak i odbyć szkolenie. Ja już jestem po :)
UsuńKtórą klasę badań trzeba zrobić? 1,2,3 i LAPL? Pytam bo u mnie w mieście lekarz ma klasy 2,3 i LAPL.
OdpowiedzUsuńTo w zasadzie żadna z tych klas, na drony jest oddzielne badanie i z tego co wiem nie ma żadnej konkretnej klasy/nazwy. Niestety nie jestem w stanie powiedzieć co jest tam napisane na orzeczeniu lekarskim, bo sam mam klasę 2.
UsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńCzy jest jakaś szansa na informację, kiedy rzeczywiście szkolenie przed egzaminem UAVO będzie obowiązkowe?
OdpowiedzUsuńTego chyba nikt nie wie, nawet sami pracownicy ULCu. Pan Paweł Szymański z zespołu ULC ds. BSP w jakimś wywiadzie sprzed 2-3 tygodni mówił, że może to potrwać jeszcze kilka miesięcy zanim ustawa wejdzie w życie. Na egzaminie mówili nam, że w okolicach połowy tego roku więc czerwiec-lipiec, ale to nic pewnego.
UsuńAle rozumiem, że jeżeli to by miało być w przeciągu 3-4 tygodni, to już jakieś przesłanki o tym by się pojawiały?
UsuńPewnie tak, chociaż obecnie ten temat pojawia się co raz częściej w mediach main-streamowych. Problem w tym, że nie wiadomo kiedy ustawa w końcu trafi pod głosowanie i zostanie ostatecznie przyjęta.
UsuńOk, dzięki za info :)
UsuńPrzydatny zbiór ważnych informacji, z jedną tylko uwagą, a mianowicie, średnie wykształcenie nie jest już wymogiem koniecznym do uzyskania uprawnień UAVO;-)
OdpowiedzUsuńDzięki za sprostowanie! :)
UsuńNie ma sprawy. Proszę bardzo ;-)
UsuńWitam wszystkich,
OdpowiedzUsuńJa jestem już umówiony na egzamin w Gliwicach natomiast dla kolejnych zainteresowany podpowiem, że w pliku excel z egzaminatorami praktycznymi doszły kolejne osoby. Aktualnie możemy zdawać egzamin w Gliwicach, Warszawie i Gdyni!
Po drugie, ULC przewiduje ulgi na egzamin teoretyczny i praktyczny dla osób uczących się i niepełnosprawnych, od 25 do 50%. Wszystko jest napisane na stronie dot. płatności za egzamin.
Pozdrawiam
Dzięki za informację, poprawię zatem te dane w moim wpisie ;)
UsuńA jakie są mniej więcej terminy?
OdpowiedzUsuńPolisa OC jest wymagana tylko na egz. praktyczny rozumiem. Jeżeli zdaję oddzielnie to na samą teorie jej nie potrzebuje ?
OdpowiedzUsuńPozdrawiam Michale
Na logikę - tak, ale proponuję zadzwonić i dopytać, bo na moim egzaminie teoretycznym każdy kandydat był spisywany na listę i miał przedstawić komplet dokumentów łącznie z OC jeszcze przed ogłoszeniem wyników z teorii więc.. Lepiej zadzwonić, bo nie chcę wprowadzić w błąd.
UsuńCzy po zdanym egzaminie państwowym można od razu zacząć świadczyć usługi komercyjne? Czy może jednak trzeba czekać te 30 dni na oficjalny papier?
OdpowiedzUsuńJa bym poczekał, egzamin zdawałem 27.03 a data wystawienia świadectwa to 13.04. więc nie liczy się data zdawania egzaminu tylko wystawienia przez ULC. Jak by ktoś Cię podkablował w tym "międzyczasie" to pewnie byłyby problemy.
Usuńczy jest opcja zdania samej teorii? i ile jest ważna? chciałbym podejść teraz do samej części teoretycznej z racji zmian ustawowych, żeby ewentualnie później nie musieć robić obowiązkowego kursu.
OdpowiedzUsuńOczywiście jest opcja podejście do samej teorii i dzięki "otwarciu przewodu egzaminacyjnego" potem praktyczny egzamin można zdać jeszcze na starych zasadach. Niestety nie orientuję się czy jest jakiś czas określony ustawą, w którym trzeba zdać praktykę. Zawsze możne zadzwonić do egzaminatora i spytać wprost - oni to powinni wiedzieć ;)
UsuńCzy trzeba coś umawiać najpierw, czy moge po prostu dokonać już teraz wpłat na ULC i juz będe miał pewność że nie będę musiął robić kursu? I poźniej sobie na spokojnie zrobić badania i wyznaczyć termin egzaminu?
OdpowiedzUsuńSame wpłaty nie są warunkiem rozpoczęcia przewodu egzaminacyjnego i nie gwarantują nic, to byłoby za proste ;). Trzeba podejść do egzaminu, można go nie zdać (są chyba jakieś 2 możliwe poprawki, a potem nie wiem co się dzieje..), ale tylko wtedy w papierach masz, że podszedłeś do egzaminu i możesz ciągnąć sesję dalej bez szkolenia. Natomiast nie wiem jak długo można tak robić, w sensie - jak dużo jest czasu do podejścia do kolejnych egzaminów. Tego nie znalazłem w żadnej ustawie i to może być ryzykowne po wejściu nowej ustawy.
Usuńhttp://csuav.pl/figury-obowiazujace-podczas-egzaminu-panstwowego-vlos/
OdpowiedzUsuńCzy ktoś tam już zdawał? Czy egzamin wygląda tak jak juest opisane w linku powyżej? Jeżeli tak, jest trochę bardziej skomplikowany od tego z Gliwic.
Witam
OdpowiedzUsuńczy zna ktoś orientacyjny koszt OC na komercyjne wykonywanie foto/video na terenie Polski ? interesuje mnie rząd wielkości, czy to jeszcze setki czy już tysiące złotych
z góry dzięki :)
Można powiedzieć, że to zależy. Może być jak najbardziej w setkach (w większości przypadków jest), ale to jest zależne od m.in. celu w jakim wykorzystywany jest dron, sumy gwarancyjnej, maksymalna masa startowa (MTOM) - informacje z pierwszej ręki. Jutro będę publikował na portalu swiatdronow.pl artykuł prosto od ERGO Hestia, którzy jako pierwsi dają OC i AC na drony więc będę miał więcej informacji na ten temat.
UsuńWitam,
OdpowiedzUsuńCzy zapisując się na egzamin trzeba od razu zdawać teoretyczny i praktyczny, czy można najpierw zdać teorię, a praktykę np za jakiś czas?
Druga kwestia, to czy na egzamin trzeba posiadać własnego drona czy może są one udostępniane na czas egzaminu?
Ostatnia kwestia, to czy znane jest już może data, kiedy nowe przepisy mają wejść w życie, jako że nie mogę znaleźć nigdzie tej informacji.
Z góry dziękuję za odpowiedź.
1) Można zdawać osobno, teorię i np. kiedy indziej praktykę.
Usuń2) Można mieć pożyczonego.
3) Nigdzie tej informacji nie znajdziesz, ustawa wchodzi tak już od stycznia/lutego tego roku, na jakieś 90% wejdzie sierpień/wrzesień (info z różnych źródeł bliskich ULC), ale dokładnej daty nigdzie póki co nie znajdziesz.
Dziękuję bardzo za szybką odpowiedź:)
UsuńCzyli ULC/państwo/ ma nowe żródło przychodu a jakie kwalifikacje i predyspozycje trzeba mieć by być wykładowcą,egzaminatorem i.t.d...
OdpowiedzUsuńZakładam, że mowa o płatnych egzaminach? No cóż, tak samo płatne są egzaminy na prawo jazdy, wszyscy się już do tego przyzwyczaili, że trzeba za nie zapłacić, więc to nie jest zaskoczenie, że na poruszanie się w przestrzeni powietrzniej też trzeba mieć płatny papier...
UsuńZapraszam do ankiety w tej sprawie: http://droneclub.pl/content/czy-ka%C5%BCdy-operator-drona-w-polsce-powinien-posiada%C4%87-licencje
OdpowiedzUsuńCzy wiadomo czy szkolenie przed egzaminem UAVO jest już obowiązkowe?
OdpowiedzUsuńWciąż jeszcze nie jest.
UsuńMam pytanie z innej beczki. Z map, które znalazłem w internecie wynika, że strefa CRT EPKM obejmuje całe Katowice i kilka miast ościennych. Czy wobec tego latanie modelami RC jest na tym obszarze zabronione? Znalazłem informację, że zakaz lotów przestaje obowiązywać 6km od granicy lotniska i do wysokości 100 metrów. Jak jest w rzeczywistości?
OdpowiedzUsuńByłbym bardzo wdzięczny za wyjaśnienie tej kwestii :)
Loty w CTR nie są zabronione - są możliwe po uprzednim uzyskaniu zgody od PAŻP'u zatem należy złożyć odpowiedni wniosek na 7 dni przed planowanymi lotami i czekać na odpowiedź. W rzeczywistości wiadomo jak to bywa... ludzie latają bez takich pozwoleń, ale w granicach rozsądku np. do wysokości czubków drzew lub budynków. Oczywiście to też nie jest legalne, bo CTR obowiązuje od GND czyli od samej ziemi, ale jakby chcieć każdy lot 10m nad ziemią zgłaszać na wieżę, to by tam nie mieli czasu obsługiwać normalnego ruchu lotniczego ;). Niemniej - chcesz być w 100% zgodny z prawem - zgłaszaj każdy lot do PAŻP;u
UsuńDzięki za odpowiedź. Okazuje się, że Muchowiec to nie CTR, tylko ATZ, ale w przypadku latania dronem chyba nie ma różnicy.
UsuńA czy taki wniosek może złożyć każdy, czy jedynie licencjonowany operator UAV?
Nie może, a musi - ma obowiązek, o którym mało kto wie niestety, jeśli nie przeszedł egzaminu na UAVO. A różnica między CTR a ATZ jest znacząca - w CTR składasz wniosek do PAŻP na minimum 5-7 dni przed lotami. ATZ to aeroklub - wystarczy, że przedzwonisz, przefaksujesz czy wyślesz e-mail z prośbą o zgodę na loty na jakiś oficjalny mail/telefon aeroklubu. Raczej jeśli nie ma wtedy jakichś zawodów organizowanych to udzielą Ci zgody i wtedy możesz sprawę załatwić szybciej i od ręki niemalże. Oczywiście powinieneś poczekać na odpowiedź od nich, bo oni zarządzają terenem, a potem powinieneś być pod telefonem i dla formalności zgłaszać telefonicznie, że np. zaczynasz loty i gdy je kończysz.
UsuńEgzaminatorzy "z Warszawy" - dzwoniłem do Pana Szczuczko - jest w Krakowie. Pan Herzberg - w Gdyni. Wiecie cos o kimś innym, kto robi egzaminy w Warszawie? Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńPan Szczuczko mieszka w Krakowie więc do Warszawy jedynie dojeżdża, podobnie jak pan Herzberg (jest z Gdyni). Najlepiej chyba zadzwonić do CSUAV - oni organizują egzaminy w Warszawie dla swoich kursantów, może uda się do nich podczepić lub przynajmniej dopytać kto u nich egzaminuje. Egzaminator przeważnie nie ma nic przeciwko dodatkowym osobom, bo ma z tego kasę ;)
UsuńWitam,
OdpowiedzUsuńMam dwa pytania - czy znacie jakiegoś innego ubezpieczyciela, gdzie szybko, sprawnie i niedrogo wykupię polisę OC wyłącznie na egzamin? Ergo Hestia od 31.08 już nie ubezpiecza :/
I czy na śląsku jest jakiś lekarz, u którego można zdobyć orzeczenie? Bo widzę tylko Kraków i Wrocław...
Generali ubezpiecza (kolega ostatnio to zalatwiał z nimi).
UsuńWitam, mam takie pytanie: Chcę podejść do egzaminu praktycznego na podwyższenie kategorii wagowej, jakie dokumenty muszę mieć ze sobą?
OdpowiedzUsuńopłata za egzamin praktyczny, opłata za ponowne wydanie świadectwa, badania lekarskie, wniosek o wydanie uprawnień (taki sam co za pierwszym razem?) czy to tyle?
Czy muszę mieć protokół ze zdanego egzaminu teoretycznego? Czy świadectwo wystarczy?
A jesteś w posiadaniu protokołu? Wydawało mi się, że go się odsyła do ULC, żeby mogli wydać świadectwo?;) Jak dla mnie to kwestia przestawienia obecnego świadectwa kwalifikacji + dowody wpłat. Mogę się jednak dopytać egzaminatora i dam znać.
UsuńDziękuję za odpowiedź
UsuńMam protokół bo na egzaminie dostałem dwie kopie, jedna do ULC druga dla mnie.
Myślę, że powinno wystarczyć świadectwo.
Egzamin jutro :)
No to powodzenia i podziel się info - jak Ci poszło i co było rzeczywiście potrzebne ;)
UsuńWitam. Minęło trochę od czasu publikacji powyższego, ale może ktoś odpowie na pytanie z nieco innej beczki, ponieważ w miarę precyzyjnej odpowiedzi nie udało mi się znaleźć ani w komentarzach do wpisu, ani w innych wątkach znalezionych w sieci. Mianowicie – według jakiej kategorii są przeprowadzane badania lekarskie? W oficjalnych papierach wymienione są jedynie trzy klasy zdrowia, natomiast niektóre źródła twierdzą, iż jest "alternatywna" klasa zdrowia według której badani są kandydaci na operatorów dronów. Moje wątpliwości wynikają z tego, że przekraczam o kilka kilogramów „widełki” normy BMI, a z tego co mówią oficjalne dokumenty wynika, iż stwierdzenie nadwagi dyskwalifikuje kandydata. Pytanie może wydawać się trywialne, ale moje doświadczenia z lekarzami są różne - przy tej samej wadze i wzroście jedni stwierdzali, że wszystko jest w normie, inni "zauważalną nadwagę". „Spróbuj to się dowiesz” - owszem, tak byłoby najłatwiej, niestety żaden z wymienionych przez ULC lekarzy nie pełni dyżurów w moim mieście, a koszt dojazdu i samych badań w moim przypadku jest spory, więc nie chciałbym wyrzucić pieniędzy w błoto, jeżeli wiadomo, że nawet najmniejsze odchylenie od normy skutkuje negatywnym wynikiem badań. Dlatego liczę na wiedzę (i chęć podzielenia się nią) kolegów i koleżanek. Naturalnie zdaję sobie sprawę z tego, że nikt za konkretnego człowieka nie poręczy, chodzi mi raczej o trend - czy podejście jest bardziej zdroworozsądkowe (na zasadzie badań na prawo jazdy), czy "służbistycznie" nie ma zmiłuj? Będę wdzięczny za informacje. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńChciałbym Ci pomóc odpowiedzieć na to pytanie, ale po prostu się nie da. Tu nie ma żadnego trendu, bo uprawnionych lekarzy w Polsce jest kilku rozsianych po całym kraju więc przy takiej ilości trudno o jakikolwiek trend ;). Jedyna cenna rada jaką mogę udzielić to - wybierze lekarza z listy, do którego najprędzej byś się wybrał z racji odległości, jeśli zdecydujesz się na zrobienie UAVO. Następnie zadzwoń do niego i zapytać normalnie czy Twoja waga Cię dyskwalifikuje. Ale tak na zdrowy rozsądek - to są badania specjalnie na operatora drona (nie mają swojej przypisanej klasy), gościa - który stoi na ziemi i kieruje przy pomocą radia bezzałogowcem - jaki na to wpływ może mieć jego waga?;) Słaby wzrok albo słuch prędzej by zdyskwalifikował niż jakakolwiek nadwaga.
UsuńSkoro są oddzielne badania, to rzeczywiście tak być powinno. O szczegóły będę dopytywać o źródła. Serdeczne dzięki za odpowiedź, pozdrawiam.
UsuńByć może autor będzie w stanie mi pomóc -
OdpowiedzUsuńchciałbym zdawać sam egzamin teoretyczny.Gdzie mogę się zgłosić aby się zapisać?
Ależ proszę ;) Wchodzisz sobie na plik: http://www.ulc.gov.pl/_download/lke/wykaz_egz_prakt_23_11_2015.xls - znajdujesz egzaminatora UAVO, do którego masz najbliżej, dzwonisz na numer podany w tym pliku, pytasz się kiedy i gdzie najbliższy egzamin i voila! ;)
UsuńDzięki :)
UsuńDla ułatwienia właśnie zaktuzalizowałem listę egzaminatorów w tym poście, więc wystarczy, że zerkniejsz wyżej do treści ;)
UsuńPytanie może banalne ale nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi:
OdpowiedzUsuńCzy posiadanie kwalifikacji UAVO jest jednoznaczne z posiadaniem certyfikatu VLOS? czy o ten drugi trzeba się osobno starać?
Żeby otrzymać UAVO trzeba mieć choć jedno uprawnienie podstawowe, a takim jest VLOS więc faktycznie o tym nikt nie pisze, ale w domyśle zdajesz egzamin na VLOS i tym samym otrzymujesz UAVO ;) Potem możesz zdobywać kolejne uprawnienia w ramach UAVO.
Usuńdziękuje za szybką odpowiedź :)
UsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńCzy orientuje się ktoś, czy posiadanie UAVO pozwala na latanie w innych krajach, czy może w każdym kraju należy zdobywać osobno licencje?
OdpowiedzUsuńW każdym kraju panuje nieco inne prawo lotnicze dotyczące dronów. UAVO jest typowo polskim dokumentem i obowiązuje jedynie w Polsce.
UsuńPonad rok minął od ostatniego wpisu.
OdpowiedzUsuńCo się pozmieniało? Czy szkolenie jest wymagane i jakie firmy ubezpieczeniowe oferują obecnie OC bo kilka się wycofało?
Od jesieni szkolenie jest wymagane by podejść do egzaminu. Pewnie coś koło 90% wszystkich latających ubezpiecza się w Finansowej Chacie: http://www.swiatdronow.pl/ubezpieczenie-oc-drony-w-10-minut
UsuńHej link do zakresu materiałów do nauki nie działa... szukałem gdzie indziej albo ULC zlikwidowalo te materialy albo nie umiem ich znalezc
OdpowiedzUsuńULC pewnie usunął ten materiał, bo był już nieaktualny. Od zeszłego roku trzeba odbyć szkolenie by uzyskać UAVO, więc zasady się nieco zmieniły.
UsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Świetny artykuł.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńŚwietna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńNazywam się Fatima Zahra. Chciałbym podziękować instytucjom kredytowym za udzielenie mi pożyczki w wysokości 14 000 euro. Jeśli potrzebuję szybkiej pożyczki i unikam oszukania przez fałszywych pożyczkodawców i składam wniosek w prawdziwej firmie pożyczkowej, powiedziałem sobie, że każdy pożyczkodawca może zmienić moje życie i życie mojej rodziny po indywidualnym oszukaniu przez pożyczkodawców online, polecę kogoś kto pożycza instytucjom Kredyt, który dał szczęście mnie i mojej rodzinie, chociaż początkowo trudno było mi zaufać tej firmie ze względu na moje doświadczenia z poprzednimi pożyczkodawcami, potrzebowałem pożyczki 14 000 euro na całe życie. Samotny rodzic z dwójką dzieci, to rzeczywiście bogobojna kobieta, pracująca w renomowanej firmie pożyczkowej. Jeśli potrzebujesz pożyczki i masz gwarancję 100% spłaty pożyczki, skontaktuj się z firmą pod adresem: loancreditinstitutions00@gmail.com /WhatsApp: +393510483991
OdpowiedzUsuńŚwietna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńDzień dobry, nazywam się Ahmad Asnul Brunei i mieszkam na Łotwie. Po miesiącach prób uzyskania pożyczki przez Internet chcę porozmawiać o dobroci Boga w moim życiu i zostałem oszukany, więc rozpaczałem, że mogę dostać pożyczkę przez internet. pożyczka od legalnego pożyczkodawcy, potem komentarz mojego przyjaciela o nazwisku Walter Chad. Widziałem to i wspomniałem o tej legalnej firmie pożyczkowej, w której szybko i łatwo otrzymał pożyczkę bez stresu, więc przedstawił mnie pani o imieniu lady. Dlatego złożyłem wniosek o pożyczkę w wysokości 75 000 USD z niskim oprocentowaniem 2%, więc pożyczka została zatwierdzona i wpłacona na moje konto bankowe, mówi Julian Hoffman, który prowadzi firmę o nazwie Credit Credit Institutions. w ten sposób udało mi się uzyskać pożyczkę, aby zachować zepsutą pracę i zapłacić rachunki, więc radzę każdemu, kto chce uzyskać pożyczkę, aby szybko i łatwo skontaktował się z nim przez e-mail do firmy pożyczkowej: (loancreditinstitutions00@gmail.com) / lub Whatsapp : +393512114999, czego potrzebujesz Dziękuję za przeczytanie najwspanialszej referencji w moim życiu, na miesiące, aby uzyskać jakikolwiek kredyt.
OdpowiedzUsuńFascynujący wpis. Podoba mi się.
OdpowiedzUsuń