IronSky

wtorek, 20 stycznia 2015

[2] Budujemy dron wyścigowy QAV-250 - Połączenie elektroniki, konfiguracja i lot


Czas na drugi post z serii "Budujemy dron wyścigowy QAV-250", którego można nabyć w kompletnym zestawie ARTF (Almost Ready To Fly - jedynie bez aparatury i baterii) w ABC-RC.pl. W tym artykule opisujemy jak rozmieścić elektronikę na ramie, jak połączyć regulatory do sterownika i dalej do odbiornika, jak przeprowadzić podstawową konfigurację, no i odbędziemy swój pierwszy lot tym "maleństwem". Zapraszam do poczytania!

środa, 14 stycznia 2015

[1] Budujemy dron wyścigowy QAV-250 - Składanie części z zestawu



Witajcie w nowym roku i od razu z nowym projektem z naszej strony. Tym razem w nasze ręce wpadł mini-quadcopter QAV-250 ze sklepu ABC-RC. Jest to całkiem inna konstrukcja od naszego poprzedniego projektu dużego drona o średnicy 650 mm. Tym razem bierzemy na warsztat naprawdę mały i do tego relatywne tani quadcopter, który:
  1. bardzo dobrze nadaje się do wyścigów dronów w klasie 250 (przekątna drona od przeciwległych silników wynosi jedynie 250mm)
  2. jest stworzony do lotów FPV (w zestawie gotowa wręga na kamerę płytkową)
  3. jest sprzedawany w kompletnym zestawie - do lotu potrzebna jest jedynie bateria i odbiornik+aparatura.
Jak na prawdę sprawuje się w locie, jakie są jego plusy i minusy dowiecie się tego z nami w następnym artykule. A póki co zabraliśmy się z jego budowę, czyli złożenie zestawu części w jedną całość. Zapraszamy do relacji!

środa, 31 grudnia 2014

Podsumowanie 2014 i postanowienia na 2015 rok


Przyszedł czas wielkich podsumowań 2014 roku! Ale spokojnie, będzie bez przesadnej powagi - chcemy jedynie pokazać Wam, jak wyglądał ten rok z naszej perspektywy i podziękować za liczne odwiedziny, komentarze i zaangażowanie w prowadzenie tego bloga. A zatem...


poniedziałek, 29 grudnia 2014

Konfiguracja regulatora EMAX 4in1 SimonK (4x25A)



W komentarzach pod niektórymi postami wciąż dostajemy od Was wiele pytań o konfigurację regulatora ESC EMAX 4in1 SimonK, którego polecaliśmy i użyliśmy we własnym modelu. Konfiguracja regulatora może niestety sprawiać problemy szczególnie tym, którzy wcześniej nie mieli żadnej styczności z modelarstwem RC i regulatorami. Z tego względu stwierdziliśmy, że przydałby się jeden wpis wyjaśniający wszystko od podstaw tak, aby nikt już nie miał potem żadnych wątpliwości związanych z ustawieniami tego regulatora. A zatem zapraszam do przeczytania i obejrzenia szczegółów.

piątek, 7 listopada 2014

Krok 11: Dobór i rozmieszczanie anten FPV i RC - teoria

Ten wpis czekał na swoją publikację ponad rok. Nasze zainteresowanie FPV nie jest specjalnie duże, a fascynacja lotami FPV była dość krótka. Stąd takie opóźnienia w tym wpisie, bo teoria na temat doboru anten i zasady ich działania nie jest taka prosta dla laika. W końcu jednak udało się dokończyć artykuł. "Krok 11" w tytule nawiązuje do naszej serii wpisów na temat konstrukcji modelu pod FPV krok po kroku. Zapraszamy!



Rozmieszczenie anten w samolocie RC jest niezwykle ważne - wpływa na zasięg lotu oraz możliwe zakłócenia sygnału. Szczególnie ma to znaczenie w kontekście RC + FPV, gdy na pokładzie znajduje się zarówno odbiornik RC jak i nadajnik video FPV. Sytuacja szczególnie komplikuje się gdy częstotliwości nadawania i odbierania obydwu urządzeń nakładają się - ma to miejsce nie tylko wtedy, gdy obydwie częstotliwości są takie same; wystarczy, że jedna z nich jest wielokrotnością drugiej - wtedy efekt "nakładanie" również występuje i powoduje znaczne zakłócenia.

Taka sytuacja ma miejsce również u mnie: aparatura działająca na 2,4GHz oraz Fox 800 do odbioru i nadawania obrazu i dźwięku FPV działający na 1,2GHz. Jest to dość częsty przypadek w modelarstwie i najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest... zmiana jednej z częstotliwości nadawania/odbierania. Z tego względu modelarze FPV, którzy zajmują się stricte FPV i planują długie loty wybierają (w Polsce) najczęściej inną częstotliwość RC: 433Mhz. To jednak wymaga zmiany odbiornika i nadajnika RC, a co za tym idzie - generuje koszty. Polecamy taką zmianę, ale jako, że sami latamy na 2,4GHz spróbujemy "sprzedać" jakiś sposób na zminimalizowanie zakłóceń wynikających z tych częstotliwości.

poniedziałek, 13 października 2014

[10] Budujemy quadcopter - 10 rzeczy, które zabieramy na loty

To wszystko mieści się w jednym małym plecaku. To wszystko co nam potrzebne do lotów ;).

Na loty zwykle wybieramy się wyposażeni w skrzynkę narzędziową, w której mamy wszystko co jest nam potrzebne do serwisowania koptera. To jeszcze przyzwyczajenie z latania modelami samolotów, gdzie w razie kraksy klej i taśma zwykle załatwiały sprawę, ale często przydawały się dodatkowe narzędzia. Skrzynia w 90% wyjazdów jest jednak nie wykorzystywana i stanowi zbędny mało poręczny balast. Poszliśmy zatem po rozum do głowy i zdecydowaliśmy zabierać ze sobą tylko to, co naprawdę niezbędne. I tak udało nam się spakować w jeden bardzo mały plecak, którego połowę wypełnia aparatura, a pozostałe rzeczy to naprawdę drobiazgi...

wtorek, 7 października 2014

Gimbal Tarot T-2D - montaż, konfiguracja, test w powietrzu

  

No i stało się - jesteśmy (miejmy nadzieję) szczęśliwymi posiadaczami gimbala Tarot T-2D w wersji V2! Podążamy konsekwentnie za marką Tarota, choć nie ma to jakiegoś głębszego uzasadnienia - po prostu Tarot T-2D idealnie pasuje do naszego koptera (zbudowanego na ramie Tarot Ironman 650). Mimo wcześniejszych założeń i chęci sprowadzenia gimbala z Hobby Kinga zrezygnowaliśmy z tego pomysłu - był dostępny jedynie w ogólnych magazynie co oznacza przesyłkę z Chin idącą ok. 4 tygodni, natomiast status magazyny europejskiego był wiecznie "niedostępny" lub "w oczekiwaniu na dostawę". Nie mogliśmy dłużej czekać. Z pomocą przyszedł "miejscowy" (czyli krakowski) sklep modelarski Perfect Hobby, gdzie dostaliśmy Tarot'a T-2D w najatrakcyjniejszej cenie z polskich sklepów (licząc razem z przesyłką, za którą nie musieliśmy płacić w tym przypadku). Zapraszamy zatem do recenzji tego sprzętu, a na zachętę film, w którym użyliśmy podstawowej stabilizacji tym gimbalem:



czwartek, 18 września 2014

[9] Budujemy quadcopter - Bezpieczeństwo ponad wszystko

Nie samymi sukcesami człowiek żyje ;). Ten post prawdopodobnie długo by jeszcze nie powstał, gdyby nie fakt, że sytuacje niebezpieczne i awarie quadcoptera zaczęły towarzyszyć również nam - proporcjonalnie do wzrostu liczby odbywanych lotów i generalnej eksploatacji sprzętu. A ponieważ piszemy tu o wszystkim co nas spotyka, aby uchronić Was przed tym samym opiszemy co może się stać podczas lotów i jak tego unikać.

Sytuacje niebezpieczne z użyciem sprzętu latającego były, są i zawsze będą miały miejsce. Drony, które budujemy lub możemy kupić w sklepie to kupa sprzętu, przeładowana elektroniką, w której może zawieźć każdy jeden element. Spadające koptery będą uderzać nie tylko o ziemię, ale również po kieszeniach, bo raczej niewielu jest fanów latania, dla których latający sprzęt za ponad 2000zł będzie wydatkiem, na który może sobie pozwolić codziennie. A i tak to jest najmniejsza strata, bo jeśli przytrafi się nam nieszczęśliwie rozbić komuś samochód, wlecieć w dom lub w najgorszym przypadku w przypadkową osobę to będziemy mieli prawdziwe zmartwienie.

piątek, 5 września 2014

[8] Budujemy quadcopter - Podstawowe tryby lotu ArduCoptera

Mały zielony obszar w środku - nasze małe pole do testów koptera
Pierwsze testy różnego rodzaju trybów lotów (póki co nie wszystkich, bo jest ich całkiem sporo) ArduCoptera mamy już za sobą. Jedne okazały się pomocne, inne były tylko utrudnieniem podczas lotu (przynajmniej dla nas). Tak czy inaczej - zamierzamy je tutaj opisać łącznie z osobistymi refleksami na ich temat. Ich omówienie podzielimy prawdopodobnie na 2 wpisy, bo za sobą mamy na razie testy połowy z nich. Chcecie wiedzieć więcej? Czytajcie dalej! 

poniedziałek, 18 sierpnia 2014

[7] Budujemy quadcopter - Prosty montaż GoPro za 15zł



Każdy, kto wam mówi, że robi sobie drona by nim ot tak sobie polatać - ściemnia! Od dawna wiadomo, że quadcoptery czy inne wielowirnikowce to najlepsze platformy do filmowania lub fotografowania z powietrza - czasem mam wręcz wrażenie, że do tego celu zostały stworzone (do latania dla przyjemności zdecydowanie bardziej polecam samoloty;). Sami nie ukrywamy, że podjęliśmy się zrobienia od podstaw drona z dwóch powodów: żeby sprawdzić czy potrafimy (i pokazać jakie to proste!) oraz, żeby mieć fajną platformę do fotografii powietrznej.

Popularne posty

Nasze zdjęcia dronów:

Created with flickr badge.