IronSky

wtorek, 6 maja 2014

Co wybrać - samolot czy wielowirnikowiec? Krótkie porównanie konstrukcji.



Zapewne wielu z was zastanawia się nad tym jakiego drona wybrać: czy ma to być samolot z klasycznym usterzeniem lub skrzydło delta czy wielowirnikowiec - tricopter 3-śmigłowy, najpopularniejszy 4-śmigłowy quadrocopter, hexacopter (6), octocopter (8) a może jeszcze więcej?.. Nie bez powodu na blogu zamieściliśmy ankietę z pytaniem "Jakim dronem wolałbyś latać?" - nasz też ciekawi, jak wiele osób interesuje się konkretnymi rodzajami dronów. Ponieważ od pierwszych dni trwania ankiety zauważyliśmy wyraźną tendencję przechylania się "wagi" na stronę wielowirnikowców postanowiliśmy w prosty sposób porównać obie konstrukcje i tym samym ułatwić niektórym z Was wybór.

wtorek, 29 kwietnia 2014

[FILM] Drugi oblot delty 2.4m w piękne sobotnie popołudnie


W minioną sobotę 26.04.2014 udało nam się obu wyrwać od domowych rodzicielskich obowiązków i polatać chwilę naszą "nową starą" deltą 2.4m, która po odbytym jednym locie (udanym) w zeszłym sezonie poszła chwilowo w odstawkę. Wymieniliśmy w niej śmigło na składane o tych samych rozmiarach 9x4,7, zapakowaliśmy GoPro 3, FPV (Fox 800) oraz różne pakiety baterii do testów i wyruszyliśmy na sprawdzoną miejscówką - Kraków Pychowice.

czwartek, 24 kwietnia 2014

Współczesne zastosowania dronów cywilnych na świecie

Dziś drony w ogólnym pojęciu postrzegane są głównie jako maszyny bojowe lub aparaty szpiegowskie. Są to jednak zastosowania wojskowe, a tymczasem drony co raz częściej i chętniej goszczą w naszym codziennym "cywilnym" życiu. W Polsce są wciąż rzadkością i jako modele zdalnie sterowane są przedmiotem zainteresowań praktycznie wyłącznie modelarzy. W wielu innych krajach drony są jednak wykorzystywane do różnych celów - czasem oczywistych, a czasem bardzo zaskakujących. Postanowiliśmy zatem zebrać i ułożyć listę różnych zastosowań dronów cywilnych na całym świecie. Kolejność na liście jest dość przypadkowa.

  1. Mobilne internetowe hot-spoty
  2. Fotografia lotnicza
  3. Dostawa przesyłek
  4. Geodezja i kartografia
  5. Pomiary meteorologiczne
  6. Akcje poszukiwawcze SAR - "Search and Rescue"
  7. Badanie życia dzikich zwierząt
  8. Rolnictwo
  9. Górnictwo
  10. Transmisja wideo
  11. Monitoring obiektów
  12. Ocena szkód
  13. Odkrycia archeologiczne
  14. Studiowanie oceanów i głębin
  15. Ratownictwo medyczne
  16. Dziennikarstwo
  17. Bonus!

poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Po długiej przerwie wracamy do gry

Cześć. Jak pewnie zauważyliście poprzedni nasz post był z 4 listopada 2013, całe wieki temu. Wiele się w tym czasie wydarzyło, co miało niemały wpływ na brak postów przez te 5 miesięcy. Główny powód to utrata modelu z całą jego zawartością. Pod koniec listopada chcieliśmy zaszaleć.. lot miał być na ok. 8 km w linii prostej, full automat sterowany Ardupilotem. Pogoda strasznie słaba, deszczowa, pełne zachmurzenie, dzień krótki, ale to nic... Zdrowy rozsądek i tak zostawiliśmy w domu, a ślepo zawierzyliśmy elektronice i temu, że "musi się udać". Choć obaj mieliśmy obawy po prostu postawiliśmy wszystko na jedną kartę. A dokładnie 1800zł...

poniedziałek, 4 listopada 2013

Podłączanie Ardupilota do odbiornika, serw i regulatora w modelu RC

Podłączanie kabli do Ardupilota jest w zasadzie banalnie proste, przynajmniej w przypadku Arduplane - gdy mamy zamiar sterować modelem o klasycznym sterowaniu i usterzeniu: silnik, lotki, ster kierunku, ster wysokości. Jedynym odstępstwem od normy może być oddzielne sterowanie dwiema lotkami za pomocą dwóch różnych serw.

Z początku Ardu w ogóle nie przewidywał takiej opcji - lotki musiały być podpięte na kablu Y i sterowane jednocześnie z jednego kanału. Nie było to jednak zbyt funkcjonalne rozwiązanie dlatego zdecydowano się wprowadzić taką opcję + znacznie więcej innych funkcjonalności sterowanych przez 3 dodatkowe wolne kanały w Ardupilocie. Ale zacznijmy od początku, czyli od wmontowania Ardupilota w tradycyjny zestaw do zdalnego sterowania (serwa, regulator, odbiornik, bateria) znajdujący się w modelu. Do tego celu będzie nam potrzebne:
  • Ardupilot :)
  • 6 kabli 3-żyłowych takich jak do serw tyle, że z obu stron zakończonych wtyczkami typu ŻEŃSKIEGO (Female-To-Female; takie, w które wchodzą bolce do środka). Długość kabli może być różna i jest zależna od tego jak daleko Ardupilot będzie umiejscowiony od odbiornika, my wzięliśmy jak najkrótsze (3cm), żeby było jak najmniej okablowania.Takie kable można kupić (my kupiliśmy w http://sklep.modelarnia.pl) lub oczywiście zrobić samemu.

sobota, 19 października 2013

Zamek Rabsztyn z lotu ptaka - 19.10.2013

Dnia 19.10.2013r. postanowiliśmy przejechać się ok. 50km od Krakowa w stronę Olkusza, a dokładnie do wsi Rabsztyn, w której stoją ruiny zamku Rabsztyn. Wyjazd był dość spontaniczny. Z racji dobrze zapowiadającej się pogody stwierdziliśmy, że fajnie byłoby nagrać kilka filmów z powietrza jednak nasza krakowska miejscówka nie jest dostatecznie atrakcyjna z powietrza. I tak padło na zamek Rabsztyn i jego urokliwą okolicę. Prócz samego filmu i zdjęć z powietrza chcieliśmy również sprawdzić Ardupilota w innym terenie, niż dobrze znane nam łąki w Krakowie.

poniedziałek, 14 października 2013

ArduPilot - instalacja i pierwsze połączenie do komputera

Po ostatnich trzech relacjach "na gorąco" z oblotów Ardupilota powoli zaczynamy cykli związany z Ardupilotem od strony podłączania, instalacji, konfiguracji i podpięcia pod model. Mamy nadzieję, że w jakiś sposób ułatwi wam to obsługę Ardupilota jeśli - tak jak my - nie mieliście z nim nigdy nic do czynienia.

Pierwszym krokiem powinno być ściągnięcie i zainstalowanie Mission Plannera. Aplikacje ściągamy ze strony http://ardupilot.com/downloads/?did=82.


Po wyciągnięciu Ardupilota z pudełka, podłączamy go kabelkiem USB do komputera. Potrzebne sterowniki powinny się zainstalować podczas instalacji Mission Plannera.

poniedziałek, 30 września 2013

Krok w bok 3: Ardupilot c.d - lot na 4km

W sobotę 28.09.2013 korzystając z pogody i niezłych warunków postanowiliśmy przetestować kolejne "scenariusze" lotów naszego drona z Ardupilotem na pokładzie. Tym razem w planach były:

  1. Lot z krążeniem w danym waypoincie przez określony czas (w trybie Circle)
  2. Przerwanie misji (przłączenie na tryb Manual w trakcie jej trwania) i powrót do trybu misji (Auto)
  3. DO-JUMP, czyli po wykonaniu pełnej misji przeskoczenie do Waypointa 1 i wykonywanie ponownie tej samej misji
  4. FailSafe - wyłączenie aparatury w locie
  5. Dalekie loty bez widoczności

poniedziałek, 23 września 2013

Krok w bok 2: testy Ardupilota APM 2.5+ - część 2

Nasze testy Ardupilota APM 2.5+ robiliśmy w trzech podejściach:
  • dzień 1: test stabilizacji modelu w trybie sterowania manualnego, krążenie oraz test RTL - Return To Lounch (czyli powrót do miejsca startu, "powrót do domu")
  • dzień 2: samodzielna prosta trasa na 4 waypointy w trybie autopilota
  • dzień 3: jeszcze prostsza samodzielna trasa na 2-3 waypointy + samodzielne lądowanie modelu - wszystko w trybie autopilota
Początkową trudność na jaką można trafić to umieszczenie Ardupilota w Easy Starze 2 - do tego celu zdemontowaliśmy cały osprzęt FPV, standardową kabinkę zamieniliśmy na płaski kawałek pianki z wierzchu w całości pokryty rzepem velcro. Na nim spoczął Ardupilot, odbiornik oraz nieco z przodu GPS, który kupiliśmy w zestawie z Ardu. Pod tym w kadłubie znalazły się upchane nieco na siłę wszystkie kable, regulator oraz bateria. Jak widać na zdjęciu kadłub jest wypchany całkowicie elektroniką, ale jakoś udało się to domknąć (na opaski z rzepami i gumkę):



piątek, 20 września 2013

Krok w bok - stało się: oblataliśmy Ardupilota! - Część 1

Już miałem opublikować post o rozmieszczaniu anten na modelu. Kolejny post miał być o rozmieszczeniu całej elektroniki na modelu i konfiguracji OSD. W między czasie jednak... podczas kolejnej próby lotów FPV na ok. 1km stało się - straciliśmy najpierw sterowanie a potem wizję i Easy Star 2 poszedł pionowo w dół.

Nie uderzył jednak w ziemię a zawisł na ogromnym starym kilkunastometrowym drzewie, w zasadzie na samym jego czubku. Inni modelarze, którzy widzieli sytuację i (uwaga!) nagrali nasz lot na swojej nagrywarce pomogli nam zarówno w odnalezieniu modelu (ostatnie nagrane klatki filmu przed utratą wizji znacznie zawęziły obszar poszukiwań) i asystowali przy jego ściąganiu. Należy się im raz jeszcze WIELKIE DZIĘKI. Im i jeszcze innemu dobremu człowiekowi, który: A) mieszkał w domu, przy którym spadł model; B) jest współtwórcą Krakowskiego Parku Linowego przy Wiśle i korzystając ze swojego wspinaczkowego sprzętu, poświęcając swój czas i ryzykując niemalże życie ;) wszedł na mega-wysokie drzewo, odciął gałąź, na której zawisł model i sprowadził go na ziemię. Cała akcja trwała ok 1,5h od momentu zgubienia do momentu odzyskania więc stosunkowo szybko. Za wszystko jestem bardzo wdzięczny tym ludziom! Od tamtego "incydentu" (w czerwcu 2013) minęło już trochę czasu.
Na niebiesko - chłopak od wspinaczki, który uratował nasz model, na czerwono - ES2 zaczepiony na gałęziach...

Popularne posty

Nasze zdjęcia dronów:

Created with flickr badge.